• Gino Vermeulen

7 nieuwe horecatrends door Corona

De coronapandemie heeft het koopgedrag van de consument gewijzigd.


Voorspeld wordt dat sommige van deze nieuwe (noodgedwongen) trends zich ook zullen doorzetten als de horeca weer de deuren mag openen. Anderzijds heeft de consument een aangename horecabeleving echt wel gemist en zullen velen – eenmaal corona het toelaat – graag weer hun favoriete horecazaak bezoeken.


Een vooruitblik op hetgeen waar we ons mogen aan verwachten:


1. Herwaardering van de horeca


Laat ons eerlijk zijn: we hebben allemaal behoefte aan meer sociaal contact. Na maanden thuis te hebben doorgebracht zullen mensen maar al te graag de gezelligheid van een restaurant of café opzoeken.


Voor de pandemie was een bezoek aan een horecazaak de ‘normaalste zaak van de wereld’. De consument stond niet langer stil bij de meerwaarde die een restaurant- of cafébezoek te bieden had. Nu mensen deze beleving zo lang hebben moeten missen, wordt dan ook verwacht dat de belangstelling voor de horeca zal toenemen. Een horecabezoek zal veel specialer zijn dan ooit tevoren.


2. Focus op hygiëne


Door corona hebben we een nieuwe kijk gekregen op hygiëne. Hygiëne was natuurlijk altijd al belangrijk in de horeca. Corona heeft echter ook de consument duidelijk gemaakt waarom een goede hygiëne zo belangrijk is. We kunnen elkaar immers op verschillende manieren besmetten.


Verwacht wordt dat vooral op korte en middellange termijn deze hernieuwde focus op hygiëne nog zal aanhouden. Veel klanten zullen eisen dat er voldoende ruimte is tussen tafels, dat alles goed ontsmet wordt en dat ze menukaarten niet meer hoeven vast te nemen. Hou hier dan ook rekening mee bij de heropstart van uw zaak.


3. Afhaal-en bezorgmogelijkheden


Misschien heeft uw horecazaak ook deze nieuwe trend gevolgd. Voor u als horecaondernemer was het misschien de enige mogelijkheid om nog wat inkomsten te genereren. Uw klanten konden u hiermee steunen én blijven genieten van uw aanbod.


De consument is veel vertrouwder geraakt met deze concepten. Hoogstwaarschijnlijk zal deze trend zich ondanks een heropstart van de horeca zich nog een tijdje verderzetten.

Denk goed na of en hoelang uw horecazaak deze trend nog wil volgen. Ga goed na of het nog rendabel is om afhaal-en/of bezorgmaaltijden aan te bieden.


4. 'On the go' producten


Hoewel funshoppen eigenlijk al een tijdje niet meer mag, is het in sommige winkelstraten toch vrij druk. Een namiddagje shoppen afsluiten met een kopje koffie in een gezellige tearoom is helaas niet meer mogelijk… Voor velen is de oplossing is een beker koffie ‘on the go’ en een snack uit het vuistje op een bankje in de stad.


Hoewel niets kan tippen aan de gezelligheid van een terrasje wordt voorspeld dat deze trend niet helemaal uit het straatbeeld zal verdwijnen.


5. Personeelsverwachtingen


Al voor de sluiting van de horeca was het niet altijd makkelijk om goede en gemotiveerde medewerkers te vinden.


Misschien hebben uw vaste medewerkers tijdens deze coronapandemie besloten om andere paden te bewandelen. U kunt hen dat uiteraard niet kwalijk nemen, maar voor uw horecazaak betekent dit wel dat u misschien te kampen krijgt met personeelstekort.


Hou er rekening mee dat het niet makkelijk zal zijn om goede werkkrachten te vinden en dat de lonen waarschijnlijk de hoogte zullen ingaan


6. Vegetarische en streekgebonden producten


De uitbraak van corona wordt gelinkt aan een dierenmarkt in China. Voor velen een heel ver land waar het niet zo nauw wordt genomen met hygiënische maatregelen. Niet zo vreemd dus dat heel wat mensen kritischer zijn geworden voor wat er op hun bord komt.


Vlees en producten van vreemde origine hebben aan populariteit verloren. De consument gaat steeds meer op zoek naar vegetarische gerechten en alternatieven voor vlees. Ook de herkomst van het voedsel is belangrijker dan ooit. Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. De consument zal meer dan ooit vertrouwen stellen in producten en ingrediënten uit eigen streek.


7. Online kooklessen


De populariteit van kookprogramma’s is tijdens de coronacrisis fel toegenomen. Mensen hebben een zee aan tijd en brengen deze graag voor t.v. en in de keuken door. Misschien heeft u als horecaondernemer ook enkele kooklessen gepost op uw sociale mediakanalen. Helemaal geen slecht idee, want zo plaatste u uw horecazaak in de kijker.


Verwacht wordt dat deze interesse in koken niet zal afnemen. Blijf van uw sociale mediakanalen dan ook gebruik maken om uw volgers op de hoogte te houden. Ga gerust door met het delen van tips en tricks maar vergeet vooral niet om - eenmaal uw zaak weer open is - posts te plaatsen van de gezelligheid die uw horecazaak biedt.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

Contact 

© 2021 GINO VERMEULEN | BRUSSEL

  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube
  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • Twitter