top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Beter vooruitkijken dan achterom: horecatrends

Bijgewerkt op: 5 jul. 2022

De horeca heeft een moeilijke tijd gekend maar gelukkig lijkt het tij te keren. De consument geniet weer volop van alles wat de horeca te bieden heeft: van een terrasje doen over een culinaire belevenis tot een weekendje weg in een luxueuze verblijfsaccommodatie.


Meer dan ooit is het belangrijk om de nieuwste horecatrends te volgen.

Personalisatie


De consument wil een menu dat aansluit op zijn persoonlijke voorkeuren. Hij wil zijn porties zelf kunnen bepalen en wil een keuze maken uit gerechten die net dat ietsje meer bieden: vegetarische of vegan opties en gerechten die rekening houden met eventuele intoleranties.


Reizende gasten willen in-en uitchecken in hotelkamers op het moment dat hen perfect uitkomt, een goedgevulde minibar, een harde of net een zachte matras en ten allen tijde roomservice op de kamer.


Horeca wordt steeds meer maatwerk. Geleidelijk aan verdwijnen standaardmenu’s en standaard hotelkamers.


Personalisatie zorgt ervoor dat gasten tevreden zijn en terugkomen.


Flexibiliteit en creativiteit


De horeca is nog nooit zo flexibel en creatief geweest. Dit is een horecatrend die zich niet alleen zal uitbreiden maar die we ook moeten blijven aanhouden.


Concepten worden aangepast en nieuwe concepten worden ontwikkeld. En dat is een goede zaak. Als horecaondernemer moet u breder gaan denken. Interactie tussen horeca en retail is belangrijker dan ooit. Denk maar aan een eigen wijnshop of een eigen koffiemerk.


Ook samenwerking tussen horeca, kunst en de bedrijfswereld is een trend die het goed doet. Het verhuren van extra ruimtes aan kunstenaars of voor zakelijke evenementen kan u zeker helpen om uw omzet te doen stijgen.


Digitalisering


Digitalisering is een trend die zich in elke bedrijfstak blijft doorzetten.


Specifiek als nieuwe horecatrend wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van QR-codes die klassieke menu’s en traditionele bestellingen vervangen. Wat hotels betreft wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van digitaal in- en uitchecken en van externe bedrijven die roomservice verzorgen.


Door gebruik te maken van deze trends kan een deel van het personeelstekort opgevangen worden.


Uiteraard zal digitalisering medewerkers nooit kunnen vervangen. Een persoonlijk aanspreekpunt is en blijft nog altijd belangrijk.


Lokaal en bewust reizen


Omdat de consument veel bewuster is gaan reizen kiest hij vaak voor reizen dichter bij huis. Een uniek kans om als hotel en B&B uitbater uw verblijfsaccommodatie lokaal in de kijker te stellen.


Dit kan betekenen dat u uw verblijfsaccommodatie opnieuw zult moeten uitvinden. Dit kunt u doen door u meer op de reiziger in eigen land en de zakenman of -vrouw te richten.


Ooit al gehoord van bleisure-reizigers?


Bleisure reizigers zijn zakenmannen of -vrouwen die ervoor kiezen om een zakenreis te combineren met enkele vrije dagen. Het is een horecatrend waar steeds meer aandacht aan besteed wordt. Niet zonder reden want uit onderzoek is gebleken dat bedrijven in deze vorm van reizen een manier zien om ervoor te zorgen dat hun medewerkers minder snel een burn-out krijgen.


Luxueuzere horecabeleving


Een laatste heel belangrijke horecatrend is dat de consument steeds vaker op zoek gaat naar een luxueuzere horecabeleving.


Er is een groeiende vraag naar net dat ietsje meer, luxueuze producten en gerechten die de consument thuis niet vindt.


Het gaat steeds meer om de algehele beleving van een horeca-bezoek. Daarbij is het belangrijk om alles uit te kast te halen om van een horecabezoek een bijzondere belevenis te maken. De consument vindt een luxueus gedekte tafel en een ober die enthousiast aan elke vraag tegemoet belangrijker dan ooit.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page