top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Duurzaamheid in coronatijden

Voor corona zich op de wereldkaart verspreidde moest zoveel mogelijk hergebruikt worden. Wegwerpbare verpakkingen werden geweerd en het gebruik van individuele verpakkingen was al helemaal uit den boze. Om afvalstromen zoveel mogelijk te beperken was duurzaam ondernemen van het grootste belang.


Het was niet alleen de overheid die deze eisen stelde, maar ook de consument ging hier graag in mee. Met z’n allen wilden we zorgen voor het milieu en een schonere wereld.


Corona heeft niet alleen onze visie op sociale contacten en hygiëne veranderd. De uitbraak van deze pandemie heeft er ook voor gezorgd dat het milieu op de tweede plaats is komen te staan. Van herbruikbare producten is er weinig of helemaal geen sprake meer en individuele verpakkingen zijn de norm geworden.


Bij het begin van deze pandemie ging men er nog vanuit dat de coronacrisis een positief effect op ons leefmilieu zou hebben. Heel wat landen gingen in lockdown, er werd steeds meer thuisgewerkt en minder gereisd. En ja dit leidde inderdaad tot een – weliswaar beperkte - vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen.


Maar dat is het dan ook zowat. Corona heeft er jammer genoeg ook voor gezorgd dat ons leefmilieu overspoeld wordt met maskers, handschoenen, voedselverpakkingen, plastic, enz... Al dat afval vormt een ernstige bedreiging voor ons ecosysteem.


Misschien ligt u er tijdens deze crisis helemaal niet wakker van, maar als horecamanager kunt u uw steentje bijdragen aan deze wegwerp-ingesteldheid. Wat misschien nog belangrijker is: u kunt er financieel voordeel uithalen en ook uw klanten zullen tevreden zijn.


De verpakking van afhaalmaaltijden


Uw afhaalmaaltijden bereiden en deze meteen in een meeneembare plastic box verpakken is heel praktisch. U bespaart er tijd mee en u zorgt voor een hygiënische aflevering van uw gerechten.


Maar heeft u er al eens bij stilgestaan hoeveel u dit kost en hoeveel afval dit uw klanten bezorgt?


Een plastic bakje voor de hapjes, een voor de tomatensoep, een voor het varkenshaasje, een voor de gesauteerde groentjes en een voor de puree. Drie potjes met sausjes en dan nog een plastic box voor het dessert. Per persoon! Ook voor uw klanten is dit helemaal niet interessant. Al deze nutteloze afzonderlijke verpakkingen nemen behoorlijk wat plaats in in de vuilniszak.


Bovendien betekent het helemaal niet dat als je een verpakking maar een keer gebruikt dit 100% hygiënisch is. Onderzoek heeft uitgewezen dat het coronavirus ook een aantal dagen kan overleven op plastic of metaal.


In dit opzicht kan het interessant zijn om te zoeken naar alternatieven.

Grijp niet meteen naar plastic, maar overweeg andere manieren om je gerechten te verpakken.


Karton


Karton is een mogelijke oplossing. Na gebruik kunnen uw klanten deze perfect sorteren. Papier- en karton worden in de meeste steden gratis opgehaald, dus hoeft het niet in de dure vuilniszak. Kartonnen verpakkingen zijn voor u als horeca-uitbater ook vaak goedkoper dan plastic verpakkingen.


Toch zijn er ook een aantal nadelen verbonden aan karton. Gerechten worden sneller koud en een portie verse soep in zo’n kartonnen doosje is misschien niet zo’n goed idee.


Gebruik uw servies voor afhaalmaaltijden


Nu uw horecazaak de deuren niet mag openen heeft u tal van serviesgoed waar u geen gebruik van maakt. Waarom deze niet gebruiken voor uw afhaalgerechten? Misschien heeft u dit tijdens de feestdagen gedaan om er uw gerechten extra feestelijk te laten uitzien. Waarom deze trend ook na de feestdagen niet verderzetten? Extra makkelijk en smakelijk voor uw klanten en goedkoper voor u.


Wanneer u het servies bovendien professioneel reinigt na gebruik, dan is dit meteen weer hygiënisch schoon voor een volgende klant. Als u uw klanten ook nog eens laat weten dat u dit doet, dan zullen ze extra gerustgesteld zijn.


Eigen potje meebrengen


Laat uw klanten hun eigen lunch box of diner box meebrengen. U kunt deze perfect op een hygiënische manier vullen. Mensen gebruiken vooral in deze coronatijden maar al te graag hun eigen spullen. Tevreden klanten omdat dit kan en minder kosten voor u. Als u er meteen ook korting bijgeeft als klanten hun eigen potjes meebrengen, dan kunt u vast en rekenen op een volgend bezoek.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

bottom of page