top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

3 ingrediënten voor uw ‘geheime marketing saus’

Uw horecazaak heeft een gevarieerd menu. Uw gerechten zijn heerlijk. De ambiance in uw horecazaak overtreft deze van de concurrentie en uw dienstverlening is uitmuntend.


U bent erin geslaagd de horecazaak uit te bouwen waar u altijd al van hebt gedroomd.


Fijn!


Excellentie op alle vlakken is de prioriteit van uw horecazaak en daarom komen uw vaste klanten steeds weer bij u op bezoek.


Leuk zo’n vaste klanten, maar net zo belangrijk zijn nieuwe klanten.


Nieuwe klanten aantrekken is de noodzakelijke zuurstof voor uw horecazaak. Zij zorgen ervoor dat uw zaak blijft groeien en evolueren.


Ziet u dit als een bijzonder moeilijke uitdaging?


Zo moeilijk is dit niet.


Ik noem promotie en reclame graag de ‘geheime marketing saus’ van een horecazaak.


Laten we even kijken naar 3 originele ingrediënten voor deze unieke saus.


1. Leg de nadruk op uw specialiteiten en populaire gerechten


Laten we beginnen met het simpelste ingrediënt: uw gerechten.


De promotie van uw restaurant zou moeten beginnen met het promoten van uw gerechten.


Maar al te vaak worden gerechten met een lage kostprijs en een hoge winstmarge in de kijker gesteld of worden goedkope menu-opties gepromoot.


De consument is echter niet altijd op zoek naar goedkope gerechten en deze benadering kan er dan ook voor zorgen dat u er helemaal niet in slaagt om nieuwe klanten te verleiden.


Waarom niet de gerechten promoten waarvoor uw vaste klanten uw restaurant bezoeken? Uw eigen speciale gerechten – uw ‘hot items’, zeg maar.


Zorg voor kwaliteitsvolle foto's van deze gerechten – liefst gefotografeerd door iemand met kennis van food-fotografie - en plaats deze op uw socialemediakanalen.


2. Nodig food-bloggers uit


Een tweede origineel ingrediënt voor uw geheime marketing saus: food-bloggers.


Bloggers nemen in het online medialandschap een steeds prominentere plaats in.


Influencers zoals food-bloggers en -critici hebben een trouw publiek dat vertrouwt op wat zij zeggen en aanbevelen. Maak hier volop gebruik van. Hun recensies kunnen u namelijk helpen naambekendheid op te bouwen.


Een van de beroemdste food-bloggers is ongetwijfeld Jamie Oliver. Met zo’n 8,6 miljoen volgers en ongeveer 8000 posts op zijn Instagramaccount spant hij de absolute kroon als het aankomt op food-blogging.


De kans dat Jamie Oliver ingaat op uw uitnodiging om een bezoekje te brengen aan uw horecazaak is bijzonder klein. Alhoewel u het altijd eens kunt proberen …


Om nieuwe klanten te bereiken hoeft u echter geen internationale bloggers uit te nodigen. Ga op Instagram na wie de food-bloggers zijn bij u in de buurt.


Stuur hen gerust een uitnodiging om uw horecazaak te bezoeken. Voor hen – en hun volgers! -een kans om een nieuwe horecazaak te leren kennen en meteen de ideale manier om uw eigen horecazaak in de kijker te stellen.


3. Geef mensen iets om over te praten


Mond-tot-mond reclame van uw klanten is een marketingstrategie van onschatbare waarde. En hiermee meteen het derde ingrediënt van uw geheime marketing saus.


En wat meer is: het is helemaal gratis. Er gebeuren fantastische dingen wanneer uw klanten uw passie delen en helpen om mensen bij u binnen te krijgen. Zelf moet u hier natuurlijk ook iets voor doen.


Uitstekende gerechten? Een perfecte dienstverlening? Ja … het zijn inderdaad dingen waar mensen over praten. Maar dat kunnen ze ook bij de concurrentie vinden. Het zal er dus op aankomen andere en originelere manieren te vinden om uw klanten aan te zetten tot mond-tot-mond reclame.


Geef uw klanten iets uitzonderlijks om met vrienden of familie over te praten!


Een gratis aperitief? Een gratis voorgerecht? Een gratis dessert? Een gratis digestief?


Leuk en daar zullen uw klanten ongetwijfeld over praten. Nog leuker wordt het als je dit op een ludieke en originele manier aanbiedt.


Heel origineel is het idee van Skip’s Kitchen, een typisch Amerikaans restaurant ergens in Californië.


Terwijl de gasten wachten op hun maaltijd spreidt de ober een spel kaarten uit met 4 jokers. Trekt iemand van het gezelschap aan tafel een joker, dan krijgt deze persoon een gratis maaltijd.


Klanten worden dus niet alleen naar de zaak gelokt voor het eten en de dienstverlening maar krijgen meteen ook de kans om een gratis maaltijd te winnen. Onder vrienden, familie en kennissen vast en zeker een boeiend gespreksonderwerp!


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page