top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Hoe verkiezen klanten uw horecazaak boven de concurrentie?

Ik hoef u waarschijnlijk niet te vertellen hoe concurrerend de horecasector is. U biedt heerlijke gerechten aan, u heeft een uitgebreide keuze aan glutenvrij en veganistische gerechten, u zorgt voor een uitmuntende dienstverlening, de sfeer in uw horecazaak zit goed en uw interieur is een streling voor het oog. Prima! Maar ook de concurrentie biedt dit.


Vraagt u zich af wat u nog meer kunt doen om ervoor te zorgen dat klanten uw horecazaak boven de concurrentie verkiezen? Lees dan zeker verder.

Passie voor uw horecazaak


Het geheim van dit alles zit hem in de passie voor uw zaak. Dit intens enthousiasme moet niet alleen voelbaar zijn in de manier waarop u uw horecazaak uitbaat. Het moet ook in de gedrevenheid zitten om van uw zaak een plaats te maken waar klanten willen zijn.


Passioneel bezig zijn met uw horecazaak betekent meer dan alleen maar heerlijke gerechten op tafel zetten en zorgen dat de sfeer er goed inzit. Uw enthousiasme moet veel verder gaan dat dit en zich ook reflecteren in hoe u zich ‘achter de schermen’ met uw horecazaak bezighoudt.


Kost u dit veel tijd? Vast wel!


Houdt dit in dat u ook tijd achter uw beeldscherm of elders moet doorbrengen? Jazeker!


Is dit ‘verloren’ tijd? Helemaal niet! Uw horecazaak kan er enkel maar beter door worden.


Gluren bij de buren


Als u de stijgende concurrentie voor wilt blijven, moet u de tijd nemen om andere horecazaken te leren kennen.


Ga op bezoek bij de concurrentie en bestudeer aandachtig het menu. Proef niet alleen de gerechten maar vooral ook de sfeer. Observeer goed hoe de concurrentie zorgt voor een optimale dienstverlening en sta vooral stil bij de punten die u ook in uw eigen zaak kunt toepassen.


Zoek in uw vrije tijd de socialemediakanalen van uw concurrenten op en ga na hoe zij online marketing gebruiken.


Leer uw regelmatige klanten kennen


Neem niet alleen de tijd om u concurrenten te leren kennen maar zorg er ook voor dat u uw klanten goed kent. U hoeft hiervoor heus niet uw klanten met argusogen in de gaten te houden of zo dicht mogelijk bij hun tafeltje te staan om hun gesprekken af te luisteren. U kunt uw gasten perfect op andere manieren observeren.


Vandaag de dag gebeuren reserveringen vaak online. Als u de gegevens van uw klanten bijhoudt bent u al goed op weg om uw gasten te leren kennen. In de marketingwereld wordt dit principe constant toegepast. Een horecazaak is niet langer een gelegenheid waar mensen hun honger komen stillen. Het is een heus bedrijf waarin je deze marketingtechniek net zo goed kunt gebruiken.


Houd bij op welke tijdstippen bepaalde klanten vaak bij u langskomen, hoe groot hun gezelschap meestal is en wat hun voorkeuren zijn. Probeer een bepaalde routine te ontdekken in de gerechten en bijhorende dranken die ze bestellen.


Creëer nieuwe potentiële klantenprofielen


Nu u weet wie uw basisklanten zijn kunt u aan de slag met het creëren van klantenprofielen. Deze kunnen u helpen om het maximale uit uw horecaconcept te halen.


Is uw klantenbestand met uw huidige concept niet groot genoeg, dan kunt u uw concept op bepaalde punten bijsturen. Zo is de kans groter dat gasten die u aan de hand van deze klantenprofielen binnenhaalt, voor lange tijd klant zullen blijven. In een later stadium kunt u bij deze klanten ‘upselling’ en ‘cross-selling’ gaan toepassen.


Daarnaast zullen deze klanten op lange termijn gaan functioneren als enthousiaste fans en de perfecte mond-aan-mond reclame om anderen ervan te overtuigen om voor jouw horecazaak te kiezen.


Uw socialemediakanalen


Ook uw marketingvaardigheden aanscherpen kost tijd. In het digitale tijdperk waarin we leven kunt u echter niet zonder het gebruik van de nieuwste trends qua marketing.


U bent misschien geen Facebook- of Instagrampersoon maar socialemediakanalen zijn vandaag de dag wel noodzakelijk om uw horecazaak in de kijker te stellen. Als de concurrentie heel actief is op hun socialemediakanalen en uw horecazaak niet, hoe kunnen potentiële klanten uw horecazaak dan ontdekken? Rekent u enkel op ‘walk in’ gasten dan blijft u hopeloos achterop.


Neem daarom de tijd om u te verdiepen in de wereld en de nieuwste trends van socialemedia en leer welke marketingmogelijkheden deze u bieden.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page