• Gino Vermeulen

Ga dit eindejaar mee met de digitale trends

In ‘normale’ tijden zijn de feestdagen de drukste periode van het jaar voor de horeca. Corona heeft ons al bijna het hele jaar 2020 in zijn greep gehouden en ook de feestdagen zullen er dit jaar helemaal anders uitzien. Geen feestgedruis, geen gezelligheid, lege restaurants en cafés en zelfs heel wat lege stoelen bij mensen thuis. Kerst en Nieuw zullen in wel heel beperkte kring moeten gevierd worden.


Voor u als horecaondernemer zag u uw omzet al dalen (of zelfs helemaal stilvallen) en nu blijkt dat feestvierders in beperkte kring feest zullen moeten vieren, zullen grote bestellingen er waarschijnlijk niet inzitten.


De hoogste tijd dus om andere manieren te vinden om ervoor te zorgen dat de feestdagen van 2020 niet helemaal verloren gaan.


Een waardebon als geschenk


Op zoek gaan naar leuke kerstcadeaus zal er dit jaar niet inzitten. De overheid heeft trouwens al benadrukt dat we dit jaar niet mogen ‘funshoppen’. En laat ons eerlijk zijn... we hebben er ook helemaal geen zin in. Drukke winkelstraten worden afgesloten, in je eentje gaan shoppen is echt niet zo gezellig en de stad doorkruisen met een mondmasker is ook verre van leuk. En dan is er nog het virus dat overal op de loer ligt en mensen heel onzeker maakt.


Online shoppen en waardebonnen zijn dan ook populairder dan ooit.


Ga ook als horecaondernemer mee met deze trend!


Bied waardebonnen aan die uw klanten als geschenk aan familie of vrienden kunnen geven. Als u deze ook digitaal aanbiedt, dan hoeven uw klanten zelfs helemaal de deur niet uit om deze af te halen en te schenken.


Loyaliteitsprogramma


Misschien is uw horecazaak overgeschakeld op afhaalgerechten of levert u tijdens deze coronacrisis uw gerechten aan huis. Uw vaste klanten hebben hopelijk op deze manier de weg naar uw horecazaak nog steeds gevonden.

Vergeet hen deze eindejaarsperiode vooral niet te belonen voor hun trouw. Dankzij hen heeft u immers toch nog wat inkomsten kunnen genereren. Zij hebben u laten merken dat ze u niet vergeten zijn. Nu is het uw beurt om uw waardering hiervoor te uiten.


Bied uw klanten een extraatje aan onder de vorm van een digitaal loyaliteitsprogramma. Dit zullen uw klanten zeker waarderen en ook voor u zitten hier tal van voordelen aan vast.


Met een loyaliteitsprogramma stimuleert u uw klanten immers om een ‘loyale’ klant te worden. U behoudt uw klanten én ze komen bij u terug. Bovendien beschikt u over alle data van uw klanten en kunt u ze producten op maat aanbieden. Contact met uw klanten worden niet alleen persoonlijker maar ook winstgevender. Als u gebruikt maakt van een digitaal loyaliteitsprogramma, dan maakt u het uw klanten nog makkelijker en is uw horecazaak helemaal mee met de nieuwste trends.


Vergeet uw socialemediakanalen niet


Uw socialemediakanalen zijn de beste hulpmiddelen om uw klantenbestand te vergroten en om uw bestaande klanten op de hoogte te houden van nieuwe initiatieven. Zorg er dan ook voor dat deze up-to-date zijn en dat uw klanten er alle nodige informatie kunnen vinden.

Plaats er niet alleen uw menukaart op, maar vergeet vooral ook niet af en toe promotionele acties aan te kondigen via uw socialemediakanalen.


Maak het uw klanten zo makkelijk mogelijk om gerechten te bestellen en af te halen of te laten leveren. Door deze coronacrisis is de consument zo vertrouwd geworden met de digitale wereld, dat deze vrij veeleisend geworden is op dat gebied. Is uw online procedure te ingewikkeld, dan zullen ze helaas op zoek gaan naar een horecazaak waar het makkelijker is om een bestelling te plaatsen.


Vraag uw klanten ook om foto’s te posten van de gerechten die ze bij u besteld hebben. Als ze hierin ook nog eens vrienden of familieleden taggen, dan heeft u er misschien meteen een aantal nieuwe volgers of klanten bij.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.