top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Wensen en verwachtingen voor 2021

Bijgewerkt op: 5 jan. 2021

Ik hoop van harte dat u de feestdagen van 2020 goed hebt doorstaan. Van deze gelegenheid wil ik ook meteen gebruik maken om u en uw familie een beter 2021 te wensen dan wat 2020 was. Uiteraard staat in deze tijden een goede gezondheid hierbij op de eerste plaats. Verder hoop ik dat de horecasector niet getroffen blijft door deze pandemie en dat de horeca weldra weer de deuren mag openen.


Voorlopig blijft de horeca tot en met 15 januari alvast gesloten. In januari beslist het overlegcomité hoe het verder moet. Een hoopvol teken is dat de coronacijfers in België al een tijdje weer de goede kant uitgaan. Elke dag spreekt men over een daling en dat is natuurlijk zowel voor de volksgezondheid als voor een concreter zicht op de toekomst heel belangrijk.


Als de horeca terug open mag gaan – en laat ons dat met z’n allen hopen – dan zal alles uiteraard nog coronaproof moeten gebeuren. Maar ... dat zijn we ondertussen al gewend. Afstandsregels en bijkomende hygiënische maatregelen zullen moeten blijven gevolgd worden. Hiervan is iedereen zich bewust. Meer nog: de consument is op het gebied van verschillende aspecten die met de horeca te maken hebben heel veeleisend geworden. Verschillende trends die de coronacrisis met zich heeft meegebracht, zullen naar alle waarschijnlijkheid zich ook blijven aftekenen als de horeca weer mag opengaan.


Algemene digitalisering


Afgelopen jaar werd er veel meer gebruik gemaakt van digitale mogelijkheden: contactloos betalen, het scannen van menu’s via een QR-code en zelfs aanwezigheden registreren, het kon allemaal digitaal en dus van op afstand gebeuren.


Een deel van deze ontwikkelingen zal misschien wat teruggedraaid worden, maar de kans is net zo groot dat ook wanneer de horeca weer open mag gaan, deze digitale mogelijkheden nog steeds zullen gebruikt worden. Persoonlijk contact blijft een belangrijk onderdeel van een horecabeleving, maar nu we allemaal onze eigen persoonlijke ‘bubbel’ belangrijker zijn gaan vinden, zal men de praktische processen toch liever snel, veilig en hygiënisch willen afhandelen.


Retailmogelijkheden


De coronacrisis heeft het fenomeen ‘blurring’ in de horecawereld aangewakkerd. Blurring betekent een vervaging tussen verschillende branches.


Voor de coronacrisis waren het vooral algemene bedrijven die horeca-activiteiten erbij namen. Denk maar aan een tuincentra waar je ook kon lunchen, tankstations waar je ook broodjes en een kop soep of koffie kon nuttigen, enz...


De coronacrisis heeft een ander wending gegeven aan dit fenomeen. Horecazaken die hun deuren moesten sluiten zochten nieuwe inkomstbronnen. Misschien heeft u zelf uw horecaconcept aangepast en heeft u een online webshop geopend om uw huisgemaakte producten te verkopen? Misschien heeft u alleen maar uw deuren geopend om exclusieve ingrediënten of aangepaste wijnen bij gerechten te verkopen.


Hoogstwaarschijnlijk zal ook deze trend zich in 2021 blijven verderzetten. Blurring is een efficiënte manier om tijdelijk nieuwe inkomsten te verwerven, maar ook een manier om uw klanten te laten weten dat u er nog altijd bent, zij het op een wat andere manier.


Afhaal- en bezorgmaaltijden


Afhaal- en bezorgmaaltijden waren de meest opvallende trend tijdens de coronapandemie. Daar waar dit voor corona hoofdzakelijk was weggelegd voor minder gezonde maaltijden zoals pizza, hamburgers, sandwiches, enz.… ging er voor de consument een heel nieuwe wereld open op dit vlak.


Gerenommeerde zaken en zelfs sterrenrestaurants boden hun gerechten als afhaal- of bezorgmaaltijden aan. En dat bleek een groot succes. Klanten konden thuis met het gezin gezellig genieten van exclusieve gerechten. Bijkomend voordeel was dat de aangepaste wijnen volop konden vloeien want naar huis rijden hoefde niet meer.


Ook dit zal geen trend zijn die voorbehouden blijft voor de coronaperiode. De consument heeft het gemak hiervan ontdekt en deze trend zal zich dan ook ongetwijfeld ook in 2021 verderzetten.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

bottom of page