• Gino Vermeulen

Gooi nieuwe medewerkers niet meteen in het diepe

Bijgewerkt op: jun 22

Hoe is de heropstart van uw horecazaak verlopen? Ik hoop van harte dat de heropening van uw terras een succes was. Helaas zat het weer de eerste weken niet mee…


Nu u ook uw binnenruimtes weer mag openstellen wordt er prachtig weer voorspeld… Hopelijk draait uw terras nu op volle toeren en vinden klanten ook de weg naar uw binnenruimte om optimaal van een culinaire belevenis te genieten.


Na een veel te lange periode van afhaalmaaltijden thuis wil de consument weer ‘uitbreken’. Hij is blij dat hij van deze herwonnen vrijheid mag genieten en waar kan hij dit beter doen dan in een horecazaak?

Misschien is het veel drukker dan u had verwacht en heeft u nieuwe of meer medewerkers nodig. Vooral nu de grote vakantie bijna voor de deur staat zult u vast en zeker meer vaste medewerkers, flexijobs of jobstudenten kunnen gebruiken.


Als horecamanager is het uw verantwoordelijkheid dat uw medewerkers graag komen werken en gemotiveerd zijn om elke dag het beste van zichzelf te geven. Uw medewerkers moeten het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van een hecht team en ze moeten zich verbonden voelen met uw zaak.


Medewerkers die zich goed voelen op de werkvloer, stralen dit ook uit naar uw klanten en deze heeft u nodig om uw horecazaak succesvol te runnen. Maar net zo belangrijk is natuurlijk om goed werk te leveren.


Enkele tips om met nieuwe medewerkers aan de slag te gaan


Tip 1: Uitleg en structuur


Niet iedereen zal ervaring hebben in de horeca of misschien ging het er in de vorige horecazaak waar ze werkten heel anders aan toe.


De eerste dagen zal het niet alleen gaan om taken en productiviteit. Uiteraard neemt u nieuwe werknemers in dienst om productief te zijn. Het is echter een illusie om te verwachten dat nieuwe medewerkers al meteen de eerste dagen optimaal presteren.


Laat uw nieuwe medewerkers wennen, laat ze kennismaken met uw vaste medewerkers en vermeld hierbij wie verantwoordelijk is voor wat.


Besteed ook voldoende aandacht aan praktische dingen zoals waar alles staat, hoe alles werkt, hoe de tafelnummering in elkaar zit, de menukaart en hoe een werkdag er praktisch uitziet.


Terechtkomen in een draaiende organisatie is vaak niet zo makkelijk als u denkt.


Tip 2: De bedrijfscultuur


Neem de tijd om naast de praktische zaken ook zo goed mogelijk het concept van uw horecazaak uit te leggen.


Besteed hierbij voldoende aandacht aan de normen en waarden die uw horecazaak hanteert, hoe uw medewerkers omgaan met de klanten (formeel of iets informeler) en waar ze zich moeten aan houden. Vooral als uw nieuwe medewerkers uit een andere horecasector komen (bijvoorbeeld brasserie versus sterrenzaak) is dit heel belangrijk.


Leg de focus op gastvrijheid.


Tip 3: Een buddy


Duid een vaste medewerker aan bij wie nieuwe medewerkers altijd terecht kunnen voor vragen of goede raad.


Zorg vooral de eerste dagen voor een vaste begeleider. Dit geeft nieuwe medewerkers een houvast in een omgeving die ze nog niet zo goed kennen.


De ideale buddy heeft een functieprofiel dat nauw aansluit bij dat van uw nieuwe werknemer.


Tip 4: Positieve feedback


Voor het zelfvertrouwen van nieuwe medewerkers is waardering heel belangrijk. U kunt zich vast nog wel herinneren hoe onzeker u was toen u zelf nog een ‘groentje’ was.


Verwacht vooral niet dat alles meteen vlot zal verlopen en dat nieuwe medewerkers nooit eens een fout zullen maken. Loopt er iets mis of nemen ze iets helemaal verkeerd aan, dan is het uw taak om hen hierop te wijzen. Doe dit vooral op een opbouwende manier zodat nieuwe medewerkers zich niet meteen aangevallen voelen, maar uw opmerkingen beschouwen als positieve feedback.


Merkt u echter dat nieuwe medewerkers bepaalde zaken prima doen, geef dan een compliment.


Dit zal hen motiveren om het nog beter te doen.


Tip 5: Goede teamspirit


Bent u van plan nieuwe medewerkers in dienst te nemen, overleg dit dan zeker met uw vaste medewerkers. Zo vermijdt u dat er op een gegeven ogenblik plots iemand in uw horecazaak staat die ze helemaal niet verwacht hadden.


Hoe beter u uw nieuwe medewerkers voorstelt, hoe groter de teamspirit.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.