• Gino Vermeulen

Hoe het vertrouwen van uw klanten winnen?

De coronacijfers gaan op en neer en hierbij meteen ook de perspectieven voor het heropenen van de horeca. Laten we – vooral met het oog op de paasvakantie - maar het beste hopen en er nog altijd vanuit gaan dat we de deuren weldra mogen openen. Niet alleen als horecaondernemer verlangt u hier naar, maar samen met u het grootste deel van de bevolking.


Het belang van vertrouwen


Als u uw horecazaak weer mag openen dan zullen uw gasten een uitstekende dienstverlening, gezelligheid en heerlijke gerechten verwachten. Ik haalde het in eerdere blogs al aan: u zult zich moeten onderscheiden van de concurrentie als u wilt dat klanten voor uw zaak kiezen. U verwacht het misschien niet zo meteen, maar ook vertrouwen zal belangrijk zijn om klanten te verleiden tot een bezoek aan uw zaak.

  • Vertrouwen dat u als horeca-uitbater al het mogelijke doet om hun veiligheid te waarborgen.

  • Vertrouwen dat ook uw medewerkers de veiligheidsmaatregelen kennen.

  • Vertrouwen dat alles in z’n werk gaat zoals het hoort.

  • Vertrouwen dat alles wat aangeraakt wordt, ook ontsmet wordt.

  • Vertrouwen in uw hygiënische maatregelen.

Als u het vertrouwen van uw gasten niet wint, dan zullen ze uw horecazaak niet bezoeken en mist u een unieke kans om hen een aangename ervaring te bezorgen.


Ik hoor u de vraag al stellen: hoe kan ik het vertrouwen van mijn klanten winnen?


Hoe praktisch het vertrouwen van uw klanten winnen?


Uw socialemediakanalen zullen hierbij een belangrijke rol spelen en wel op een heel bijzondere manier.


U kunt natuurlijk laten weten dat u uw horecazaak veilig en volgens de meest strikte hygiënische normen zult openen. Goed, maar helemaal niet uniek en origineel. Ik weet zeker dat 99% van de concurrentie net hetzelfde op hun socialemediakanalen zal vermelden.


Uiteraard zult u uw medewerkers briefen over de nieuwe maatregelen. Dit zal u tijd, geld en energie kosten. Als u uw klanten er niet van op de hoogte brengt dat u uw medewerkers hiertoe hebt opgeleid dan is deze investering helaas misschien voor niets geweest. Post daarom op uw socialemediakanalen alles wat u uw medewerkers bijbrengt.


Stap 1: Publiceer de theoretische trainingssessie


Laat tijdens deze trainingssessie volgende aspecten aan bod komen:

  • Informatie over Covid-19 in het algemeen.

  • Hoe Covid-19 wordt overgedragen.

  • Waarom extra maatregelen zoals mondmaskers, handschoenen, afstandregels, hygiënische maatregelen en ontsmetten zo belangrijk zijn.

  • Hoe alles zo hygiënisch mogelijk ontsmet wordt.

Stap 2: Publiceer de praktische trainingssessie


Eenmaal de theorie is afgewerkt is het tijd voor het praktische werk. Het is belangrijk om uw klanten te laten zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Laat hen een virtueel kijkje nemen in uw keuken, uw zaal, uw sanitair en op uw terras. Laat hen zien hoe het ontsmetten praktisch in zijn werk gaat en welke voorzorgsmaatregelen uw medewerkers nemen.


Heeft u aanpassingen doorgevoerd in uw interieur zodat de anderhalvemeter-regel kan gerespecteerd worden laat uw klanten deze werken dan meevolgen.


U kunt deze trainingssessies publiceren aan de hand van foto’s maar ook een korte video zal het natuurlijk heel goed doen en het vertrouwen van uw klanten winnen.


Stap 3: Geef uw klanten bijkomende informatie


Een foto of een video vertelt vaak meer dan woorden, maar laat het hier echter niet bij.

Vertel uw klanten waar uw medewerkers op letten en rekening mee houden. U kunt dit in een korte videoboodschap zelf aan uw klanten vertellen maar u kunt net zo goed uw medewerkers aan het woord laten.


Stap 4: Hou het niet bij een post


Blijf uw veiligheids- en hygiënemaatregelen in de kijker stellen. Ga hier nu al mee van start en post regelmatig foto’s, video’s of updates. Ga hiermee door tot u uw horecazaak weer mag openen.


Ik weet zeker dat heel wat klanten dit zeker zullen waarderen én ‘liken’ zodat ook anderen uw unieke aanpak zullen te zien krijgen.


Tot slot


Transparantie is dé manier om uw klanten duidelijk te maken dat u om hun gezondheid en veiligheid geeft. Maak er gebruik van. Het zal de heropstart van uw zaak zeker ten goede komen!


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

Contact 

© 2021 GINO VERMEULEN | BRUSSEL

  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube
  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • Twitter