top of page
Foto van schrijverGino Vermeulen

Hoe kan ik voor meer reservaties zorgen?

Bijgewerkt op: 19 jul. 2022

Nog niet zo heel lang geleden konden klanten makkelijk een restaurant bezoeken en meteen een tafeltje bemachtigen. Vandaag de dag geven veel klanten de voorkeur aan vooraf reserveren. Zo worden wachttijden vermeden en zijn klanten niet teleurgesteld als blijkt dat er geen plaats meer is.


Maar ook voor u als horecaondernemer zijn reserveringen een goede zaak. U kunt veel efficiënter plannen waardoor de werkzaamheden in de keuken en de bediening veel vlotter verlopen. Dit alles leidt tot een betere dienstverlening waardoor klanten graag terugkomen.


Het opnemen en beheren van reservaties kan echter ook een extra belasting zijn. Houd u het bij de klassieke ‘pen-en-papier’ methode of moet u investeren in dure reserveringssoftware? Hoe zorgt u voor een goede balans tussen walk-ins en klanten die reserveren? Wat is een maximale bezetting en hoe bestrijdt u ‘no shows’?


Er bestaat geen ’one-size fits all’ aanpak als het gaat om reserveringen. Wel kan ik u enkele tips geven om meer reserveringen binnen te krijgen en deze zo goed mogelijk te beheren.

Centraal systeem voor uw reserveringen


Reserveringen kunnen op allerlei manieren binnenkomen. Klanten kunnen bij het einde van hun bezoek al meteen een nieuwe reservatie inplannen. Sommige mensen maken een telefonische reservering, anderen reserveren via uw website, nog anderen maken liever gebruik van uw sociale mediakanalen.


Zorg er vooral voor dat al deze reserveringen op een of andere manier in een centraal systeem terechtkomen. Doet u dit niet dan krijgt u onvermijdelijk te maken met dubbele reserveringen en kunnen er gênante situaties ontstaan.


U kunt één bepaald persoon aanstellen als reservatiebeheerder. Het probleem is echter het nijpend tekort aan horecapersoneel en iemand vinden hiervoor zal niet makkelijk zijn. Om nog maar te zwijgen over de extra kosten die een reserveringsmanager met zich meebrengt. Een centraal systeem voor uw reserveringen waar elke medewerker toegang tot heeft, biedt hierbij de perfecte oplossing.


Werk aan uw online aanwezigheid


Werken aan uw online aanwezigheid kan u helpen om meer reservaties te krijgen.


De tijden dat klanten een mail moesten sturen om een reservering te maken liggen al behoorlijk lang achter ons. De consument wil gebruiksvriendelijkheid. Een reserveringsknop klinkt logisch, maar op heel veel websites moeten klanten toch nog goed naar deze knop zoeken.


Plaats een call to action knop zoals ‘reserveer nu’ niet alleen op de hoofdpagina van uw website. De kans is groot dat potentiële klanten meteen willen reserveren als ze uw menukaart of de foto’s van uw horecazaak bekijken. Als ze hiervoor moeten terug klikken naar uw hoofdpagina kost hen dat extra moeite en verliezen ze misschien hun interesse.


De kracht van sociale media


Gebruik uw socialemediakanalen om een goede reputatie op te bouwen. Deze kunnen echt een verschil maken!


Klanten controleren maar al te graag wat anderen vinden van uw horecazaak. Facebook, Instagram en beoordelingssites worden vaak bezocht om een algemeen beeld te krijgen.


Elke horecazaak vecht natuurlijk om aandacht op socialemediakanalen. Daarom is het belangrijk dat uw horecazaak opvalt. Dit kunt u doen door uw socialemediakanalen actief, up-to-date en vooral boeiend te houden.


Relevante inhoud posten over uw zaak in het algemeen en over menu-items is uiteraard belangrijk. Maar ook live video’s vinden klanten interessant. Zo zien ze namelijk hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat in uw zaak. Vergeet vooral ook niet nieuwe gerechten in de kijker te stellen en speciale evenementen aan te kondigen.


Ga zeker ook altijd even gluren bij de buren. Als u ziet hoe andere horecazaken het aanpakken op sociale media kan u dit inspireren om het net iets beter te doen.


Laat potentiële klanten vooral weten dat u ook via uw socialemediakanalen reservaties aanneemt. Maak een omslagfoto die deze mogelijkheid adverteert en laat dat het eerste zijn wat mensen zien als ze uw pagina bezoeken.


Geef uw klanten een extraatje als ze via uw socialemediakanalen willen reserveren. ‘Speciale online aanbiedingen’ kunnen uw klanten triggeren om op de reserveringsknop te drukken.


‘No Show’ beleid


Als klanten een reservatie hebben gemaakt, wil u er natuurlijk zeker van zijn dat ze komen opdagen. U heeft immers een tafel vrij gehouden die u niet zomaar door anderen kunt laten innemen.


Een herinnering per mail of via een andere online tool en zelfs een telefoontje op de dag zelf, kunnen helpen om ‘no shows’ te voorkomen. U kunt deze mogelijkheid trouwens ook als automatische tool implementeren bij online reservaties.


Een andere tip is om reserveringen niet te ver van tevoren aan te nemen; hoe langer de tijd tussen de reservatie en de dag waarop klanten worden verondersteld te verschijnen, hoe groter de kans dat ze de reservering zullen vergeten.


Een andere techniek die u kunt gebruiken is een aanbetaling vragen die u dan bij het afrekenen in mindering brengt. Het doel hiervan is mensen aan te moedigen om alleen te reserveren wanneer ze er zeker van zijn dat ze kunnen komen. Sommige klanten zullen dit niet zo aangenaam vinden, maar het beschermt u wel tegen inkomstenverlies door lege tafels. Bij de reservering kunt u dit op een vriendelijke manier vermelden. Heel wat klanten zullen deze aanpak trouwens ook begrijpen.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

Comments


bottom of page