top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Hoe uw eigen data en deze van uw klanten optimaal beveiligen?

We werken allemaal steeds vaker met en via het internet. Al voor de coronapandemie maakten heel wat horecazaken gebruik van online toepassingen. Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat deze trend zich verder ontwikkeld heeft en nog uitgebreid werd.


Online bestellingen plaatsen of afhaalmaaltijden reserveren was in volle coronatijd dé manier om toch van een heerlijke maaltijd te kunnen genieten. Ook nu de coronamaatregelen versoepeld zijn wordt er van deze online toepassingen nog volop gebruik gemaakt. Hoe minder men moet aanraken hoe beter. Resultaat: de consument reserveert nog altijd online, er worden volop QR codes gescand om menukaarten te bekijken en er wordt ook meer en vaker online en contactloos betaald dan voor de coronapandemie.


Persoonlijke gegevens, adresgegevens, locatiegegevens en betaalgegevens worden volop doorgegeven. U als horecaondernemer gaat hier op een discrete en eerlijke manier mee om. Helaas heeft niet iedereen goede bedoelingen met deze overvloed aan gegevens…


Cybercriminaliteit wordt nog veel te vaak alleen maar geassocieerd met het bankwezen of technologische bedrijven. Maar ook in de horecasector liggen cybercriminelen op de loer.



Waarom zijn horecazaken zo kwetsbaar voor cyberaanvallen?


Cybercriminelen vallen horecazaken aan omwille van dezelfde redenen als andere bedrijven: geld.


Heeft u er al eens bij stilgestaan hoeveel creditcards u per dag aangeboden krijgt? Al eens nagegaan hoe vaak u gebruik maakt van uw internetverbinding en hoe vaak uw klanten uw Wifi gebruiken? Hoe meer apparaten gebruik maken van uw netwerk, hoe meer manieren cybercriminelen hebben om toegang te krijgen tot uw gegevens.


Dankzij verschillende apps of loyaliteitsprogramma’s beschikt u over namen, adressen en andere gegevens van verschillenden mensen. Voor cybercriminelen is dit alles heel waardevolle informatie.


Tot slot vallen cybercriminelen horecazaken graag aan omdat ze vrij gemakkelijke doelwitten zijn. De verschuiving naar digitale technologieën is relatief nieuw, dus veel horecazaken hebben nog geen cyberbeveiligingsmaatregelen getroffen. De hoogste tijd dus om dit te veranderen.


Beveilig uw Wifi-verbinding


Een van de meest zwakke plekken in uw horecazaak is uw Wifi-verbinding.


Op een open Wifi-netwerk kunnen cybercriminelen verbindingen onderscheppen, zodat gebruikers onbedoeld gegevens naar hackers sturen.


U kunt dit voorkomen door uw netwerk met een wachtwoord te beveiligen en encryptie in te schakelen op uw router.


Segmenteer het internet van uw horecazaak


Netwerksegmentatie betekent het aanbrengen van virtuele netwerkzones binnen een bestaand netwerk.


Zorg ervoor dat er door uzelf en uw klanten aparte netwerken gebruikt worden. Zo vermijdt u dat alle apparaten die gebruik maken van uw netwerk met elkaar kunnen communiceren. Deze segmentatie beperkt het aantal toegangspunten voor cybercriminelen waardoor uw gegevens beter beschermd zijn.


Installeer en update beveiligingssoftware


Volgens onderzoek is 42% van de cyberaanvallen in de retail en de horeca afkomstig van malware.


Zonder betrouwbare beveiligingssoftware kunt u deze schadelijke programma’s niet detecteren en stoppen. Installeer deze beveiligingssoftware dan ook op al uw apparaten.


Een update uitvoeren vinden de meeste mensen niet leuk. Zo’n update vraagt vaak heel wat tijd, kostbare tijd waarin u uw apparaat niet kunt gebruiken. Daarna volgt in de meeste gevallen een heropstart, dus weer een verlies aan tijd. Toch is het belangrijk om alle software – en vooral beveiligingssoftware - te updaten.


Cybercriminelen ontwikkelen namelijk regelmatig nieuwe manieren om de verdediging te omzeilen. Door automatische updates in te schakelen, blijft u beschermd tegen deze nieuwe bedreigingen.


Leid uw medewerkers op


Hoe geavanceerd uw cyberbeveiliging ook is, menselijke fouten kunnen deze nog steeds in gevaar brengen.

Het is dan ook belangrijk om al uw medewerkers voor te lichten over efficiënte beveiligingspraktijken zoals het gebruik van sterke wachtwoorden, het niet openen van verdachte e-mails en het altijd afmelden bij apparaten.


Als uw medewerkers op de hoogte zijn van cybercriminaliteit kunt u deels voorkomen dat uw zaak hiervan het slachtoffer wordt.


Tot slot


Cybercriminelen weten maar al te goed dat restaurants steeds meer gebruik maken van digitale technologieën en maken daar handig gebruik van.


Deze bedreigingen zullen blijven toenemen. Daarom is het belangrijk dat u weet hoe u deze het beste kunt voorkomen. Daarvoor hoeft u echt geen cyberbeveiligingsexpert te zijn. Met bovenstaande tips maakt u uw horecazaak alvast wat veiliger.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page