Hoe overtuigt u gasten om uw horecazaak te bezoeken? En eenmaal ze binnen zijn, hoe creëert u dan een fijne ervaring en hoe zorgt u ervoor dat ze uw horecazaak nog een keer bezoeken? Hoe beïnvloedt u uw gasten zodat ze meer consumeren?
U kunt zorgen voor een onvergetelijke ervaring in uw horecazaak.
U kunt een dienstverlening aanbieden die ver boven deze van de concurrentie uitstijgt.
U kunt uw gasten verleiden met tongstrelende gerechten.
U kunt loyalty programma’s aanbieden waardoor uw gasten het financieel interessant vinden om uw horecazaak te bezoeken.
Waar u misschien niet meteen aan denkt is uw interieur.
Welke interieuraspecten zorgen ervoor dat gasten voor uw horecazaak kiezen? In welk interieur vertoeven klanten het liefst en welke interieurelementen zorgen ervoor dat uw gasten meer consumeren?
Social proof
Voor potentiële klanten een horecazaak binnengaan scannen ze (onbewust) de omgeving.
Mensen willen een ‘bewijs’ dat ze voor een goede horecazaak kiezen.
Dit bewijs krijgen ze als er andere klanten in uw horecazaak aanwezig zijn. Een lege horecazaak wekt argwaan. Misschien zit de sfeer niet goed, misschien is de zaak niet verzorgd of misschien is het eten niet lekker.
Heeft u tijdens een rustige periode maar weinig klanten, plaats deze dan aan de tafeltjes bij het raam.
Zorg dat uw terras er altijd verzorgd uitziet, ook al is het geen terrasjesweer. Een verzorgd terras geeft een weerspiegeling van hoe het er binnen in uw zaak aan toegaat.
Strak of rond meubilair
Een ultramoderne horecazaak gaat vaak voor strak meubilair en als dit in uw concept past is dat prima. Uw interieur is namelijk ook een weerspiegeling van waar uw horecazaak voor staat.
Toch worden ronde vormen vaker als uitnodigend ervaren. Deze staan namelijk symbool voor gevoelens van verbondenheid en de sociale aspecten van het leven. Een typisch voorbeeld hiervan is het woord vrienden’kring’.
Ronde stoelen, tafels, lampen en een ronde bar stralen meer vriendelijkheid, gezelligheid, sociale interactie en warmte uit.
Go green
Net zoals ronde vormen stralen ook groen en aardekleuren gezelligheid uit.
Het is geen geheim dat de natuur een gevoel van rust opwekt. Zelfs een klaterende waterval kan heel rustgevend zijn.
In een omgeving met planten en aardekleuren ontspannen mensen zich makkelijker dan in een omgeving met schreeuwerige kleuren.
Planten hebben bovendien de interessante eigenschap dat ze de lucht zuiveren. In tijden van Corona is dit een belangrijk pluspunt!
Echte planten hebben natuurlijk een beter effect dan nepplanten. Maar ook een wand creëren met fotobehang van een groene omgeving kan bijdragen tot rust in uw horecazaak.
Geur als interieurelement
Bij het woord interieur denkt u waarschijnlijk meteen aan meubels en decoratie. Maar ook niet-grijpbare elementen zoals geur of muziek maken deel uit van uw interieur.
Stel je maar eens voor dat u op een sombere dag een kamer vol bloemen binnenloopt. De frisse bloemengeur zorgt er vast voor dat u zich vrolijker gaat voelen.
Ook in uw horecazaak zijn geuren belangrijk om uw klanten in de juiste stemming te brengen. Natuurlijke geuren die bij het concept van uw horecazaak passen leveren de beste resultaten op.
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om in uw café de geur van verschaald bier te verspreiden. Deze geur verdoezelen met geurverspreiders is echter ook geen goed idee. U snapt het waarschijnlijk al: de geur moet goed zitten.
Met natuurlijke geuren verleidt u uw klanten het meest tot consumptie. De geur van vers gebak, de geur van een vers gemalen koffiebonen, de natuurlijk geur van vers gezette thee…
In uw restaurant mag er gerust een geur van lekker eten hangen. Wees hierbij toch matig en zorg zoveel mogelijk voor verse lucht. Klanten willen immers niet naar huis gaan met een frietgeur in hun kleren.
Muziek als interieurelement
Wist u dat het tempo van de muziek de eetsnelheid van uw gasten bepaalt? Hoe meer beats per minuut hoe sneller mensen eten.
En er is meer: een studie met proefpersonen wees uit dat muziek bij het eten ook een invloed heeft op de smaak. Zo smaken zoet en bitter intensiever wanneer er harmonische muziek wordt gespeeld.
Ander onderzoek wees dan weer uit dat muziek van invloed is op hoeveel mensen eten. Luisteren naar aangename muziek wekt de eetlust op. Mensen eten meer en blijven langer aan tafel zitten.
In een lawaaierige omgeving zouden mensen ook sneller naar ongezonde voeding grijpen dan wanneer er rustige muziek wordt gespeeld. De volgende keer dat u uw gezonde slaatjes promoot is het dus veel interessanter om licht klassieke muziek te spelen dan hippe popmuziek!
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.
Kommentare