• Gino Vermeulen

Hoe zit het nu precies met de regels voor logiesverstrekkende bedrijven?

Nederland ging enkele weken geleden in gedeeltelijk lockdown tot en met 19 januari 2021. Hotels blijven er open om te overnachten, maar de meeste winkels zijn er dicht. Omdat in België de niet-essentiële winkels wel weer open zijn zakken heel wat Nederlanders naar België. Vaak betekent dit ook dat ze er meteen een weekendje van maken en dat ze een of meerdere nachten in België blijven overnachten. Mag dit?


Het wordt afgeraden, want er zijn nu eenmaal grondige redenen om het personenverkeer zoveel mogelijk te beperken. In deze moeilijke en sombere tijden hebben mensen er echter vaak nood aan om eens van omgeving te veranderen. Bovendien komt de eindejaarsperiode eraan en omdat we slechts een beperkt aantal mensen mogen uitnodigen, gaan gezinnen er graag eventjes tussenuit.


Wat moet u weten als u een logiesverstrekkend bedrijf uitbaat?


Baat u een hotel of een B&B uit en krijgt u gasten over de vloer, dan is het belangrijk dat u goed op de hoogte bent van de geldende maatregelen. Daarom zet ik deze graag nog eens voor u op een rijtje.

  • Alle logiesvormen zoals hotels en B&B’ s mogen openblijven.

  • Vakantieparken, verblijfsparken en campings moeten voorlopig tot en met 15 januari 2021 gesloten blijven. Hierop geldt wel een uitzondering: deze parken en ook chalets mogen wel gebruikt worden door de eigenaar en zijn gezin én door vaste gasten of huurders. Ook mensen die in de buurt in een bedrijf werken mogen gebruik maken van deze accommodaties als ze een bewijs van tewerkstelling voorleggen. Deze accommodaties mogen ook gebruikt worden door personen die er omwille van social distancing of medische redenen verblijven.

Verhuurt u kamers in een B&B of een hotel dan moet u wel met bepaalde zaken rekening houden.

  • Zorg voor een doeltreffend registratiesysteem zodat bij een eventuele besmetting van een van de gasten een vlotte contactopsporing mogelijk is. U mag deze gegevens maximaal 14 dagen bijhouden en u mag deze niet voor andere doeleinden gebruiken.

  • Uw restaurant of bar moet gesloten blijven. Eten mag wel op de kamers geserveerd worden.

  • Ook alle gemeenschappelijke faciliteiten zoals eventuele fitnessruimtes, gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen, overdekte zwembaden of vergaderzalen moeten gesloten blijven.

  • U mag alleen kamers verhuren aan gezinsleden en één nauw contact van het gezin. Tijdens de feestdagen, kerstavond, Kerstmis, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag, mogen alleenstaanden één bijkomend persoon ontvangen op hun kamer.

  • Hygiëneregels en regels inzake social distancing moeten duidelijke geafficheerd worden, zowel aan de ingang van uw accommodatie als op verschillende plaatsen binnen. Deze regels moet u ook op uw website of andere socialemediakanalen vermelden. Omwille van de communicatie is het aangeraden deze regels op te stellen in verschillende talen en om gebruik te maken van pictogrammen en verklarende tekeningen.

  • Krijgt u gasten uit het buitenland, dan moet u deze wijzen op de registratieplicht als deze gasten meer dan 48 uur in België verblijven.

  • Is het op bepaalde plaatsen niet mogelijk om een afstand van anderhalve meter te waarborgen, dan moeten mondmaskers gedragen worden en structurele maatregelen genomen worden zoals bijvoorbeeld de plaatsing van plexiglas.

  • Op zoveel mogelijk plaatsen moeten er desinfecterende middelen of zeep geplaatst worden.

  • U moet ook regels opleggen voor een eenrichtingscirculatie.

  • Alle ruimten moeten zoveel mogelijk verlucht worden.

  • Maak uw medewerkers duidelijk dat zij gasten moeten aanspreken als bepaalde regels niet gevolgd worden. Geef hen ook de bevoegdheid om passende acties te ondernemen. Zorg ervoor dat uw medewerkers zelf perfect op de hoogte zijn van alle geldende maatregelen.


Wanneer geldt de mondmaskerplicht?


Heel vaak wordt de vraag gesteld hoe het nu precies zit met het dragen van een mondmasker in logiesverstrekkende bedrijven.


Een mondmasker is voor alle bezoekers verplicht op alle plaatsen waar men mogelijks in contact kan komen met personen die niet tot de persoonlijke bubbel behoren. Ook de logiesuitbaters en medewerkers moeten altijd een mondmasker dragen als ze in contact komen met gasten.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.