top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Horecamarketing: praktische tips

Het is geen geheim: de concurrentie in de wereld van de horeca is bikkelhard.


Wil u opvallen en meer klanten krijgen dan is een duidelijke en doeltreffende marketingstrategie belangrijk.


Maar hoe voert u uw marketingstrategie zo efficiënt mogelijk?


In dit artikel geef ik u graag enkele praktische tips om via uw marketingstrategie meer klanten te werven.

Uw website


Ik kan het mij bijna niet voorstellen maar heeft uw horecazaak nog geen website dan is het de hoogste tijd om hier werk van te maken. U kunt dit door een webdesigner laten doen, maar vandaag de dag zijn er op het internet heel wat website-bouwplatformen te vinden zodat u er makkelijk ook zelf mee aan de slag kunt.


Heeft uw horecazaak wel al een website dan is het belangrijk deze mobiel-vriendelijk te maken. Mensen die willen uiteten gaan zoeken nog zelden via een computer of laptop een horecazaak uit. We leven nu eenmaal in het mobiele tijdperk en de meeste mensen zoeken op hun smartphone naar logeer-, eet- en/of drinkgelegenheden.


Een ander belangrijk punt is dat uw website snel laadt en dat deze gebruiksvriendelijk is. Potentiële klanten geven het al snel op als ze te lang moeten wachten op uw webpagina. U gaat met uw website helemaal de mist in als er ‘ERR_CONNECTION_TIMED_OUT’ op het scherm verschijnt.


Leer wat bij over SEO


Een website hebben is niet voldoende als u wil dat potentiële klanten u eerder vinden dan uw concurrenten.


SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands ‘zoekmachineoptimalisatie’. Het betekent met andere woorden dat een zoekmachine - zoals bijvoorbeeld Google - uw website als het ware naar voren schuift als mensen op een bepaalde term gaan zoeken.


Eigenlijk is het grotendeels onduidelijk hoe zoekmachines hun zoekresultatenvolgorde bepalen. Wel is duidelijk dat dit gebeurt aan de hand van ‘search ranking factors’ waarbij aan elke factor een bepaalde belangrijkheidsgraad wordt toegekend. Het gebruik van zoekwoorden is hierbij heel belangrijk.


Als u zelf instaat voor de teksten op uw website dan hoeft u echt niet alles te leren over SEO. De basis kan u al een heel eind op weg helpen. Ontdek wat zoekwoorden zijn en hoe u ze moet gebruiken. Houd er rekening mee dat deze een aantal keer in de tekst moeten voorkomen, maar overlaadt uw tekst er niet mee. Gebruikt u het zoekwoord te vaak dan komt dit niet natuurlijk meer over waardoor de optimalisatie net teniet gedaan wordt.


Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf


Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd, is een gratis tool waarmee u de vermelding van uw bedrijfsprofiel binnen diverse platformen van Google kan beheren. U kunt het een beetje vergelijken met de ‘Gouden Gids’ uit vroegere tijden. Het grote verschil is echter dat er veel meer weergegeven wordt dan alleen maar het telefoonnummer van uw horecazaak.


Google Mijn Bedrijf is voor potentiële klanten een geweldige bron van informatie. Mensen die op zoek zijn naar een hotel, restaurant of brasserie starten hun zoektocht vaak in Google. Hierop niet aanwezig zijn is dus een enorm gemiste kans.


Heeft u een Google Mijn Bedrijf account, vergeet dan vooral niet deze regelmatig te updaten. Zijn uw gegevens niet meer correct dan kan dit behoorlijk vervelend uitpakken. U wil toch vermijden dat mensen op uw gewijzigde sluitingsdag voor de deur van uw horecazaak staan? Deze eerste indruk blijft hen bij en u kunt er van op aan dat u deze klanten alvast niet meer zult terugzien.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

Comments


bottom of page