top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Laat uw klanten deel uitmaken van uw team

Uw team van medewerkers is belangrijk voor uw horecazaak. Dat beseft u als horeca-uitbater waarschijnlijk maar al te goed. Maar uw klanten zijn net zo belangrijk en deze beschouwen als een deel van uw team is een bijzonder constructieve benadering.


Horecaondernemers die het belang van klantenbetrokkenheid niet inzien verliezen sowieso. Uw klanten het gevoel geven dat ze deel uitmaken van uw team is een van de meeste efficiënte vormen van klantenbinding.


Een onpersoonlijke bediening zal klanten het gevoel geven dat ze ‘niet belangrijk’ genoeg zijn. Concurrerende zaken die hen wel op een persoonlijke manier verwelkomen zullen hier beter van worden. Onpersoonlijke marketingcampagnes zullen misschien enkele nieuwe klanten naar uw horecazaak brengen, maar geven vaste klanten niets extra’s waardoor ze weer het gevoel krijgen dat ze ‘niet belangrijk’ genoeg zijn.


Een persoonlijke aanpak werkt echt. Neem de tijd om met uw klanten in gesprek te gaan en neem hun meningen en suggesties ter harte. Communiceer op een open en transparante manier.

Meer dan ooit te voren willen klanten zo veel mogelijk informatie over uw zaak. Denk maar aan hoe u de afgelopen coronasluiting hebt doorstaan, hoe u deze sluiting hebt ervaren, welke maatregelen u concreet neemt om hun veiligheid te waarborgen, enz… Geef hen deze informatie dan ook.


Laat uw klanten voelen dat ze meer dan ‘alleen maar’ klanten zijn en dat u ze beschouwt als deel van uw team. Zo voelen ze zich geëngageerd en zullen ze blijven terugkomen naar uw zaak.

Gebruik de kracht van technologie: communities


Veel horecaondernemers maken alleen maar gebruik van socialemediakanalen en online platforms om vragen van klanten te beantwoorden, reserveringen aan te nemen of hen algemene informatie te geven.


Door meer en op andere manieren gebruik te maken van deze virtuele hulpmiddelen kunt u uw klanten laten weten dat ze belangrijk voor u zijn en dat u hen beschouwt als deel van uw team.

Door middel van grote socialmedianetwerken zoals bijvoorbeeld Google+ community, Facebook, Instagram, LinkedIn, enz… kunt u rechtstreeks in contact staan met uw klanten. U kunt discussies voeren over dingen die zowel voor u als voor hen belangrijk zijn. U kunt persoonlijke vragen in detail beantwoorden en hen op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen, nieuwe initiatieven en promoties. Hierdoor kunt u uw klanten nauwer betrekken bij de dagelijkse uitbating van uw bedrijf.


Aan de hand van een marktanalyse kunt u bovendien met een specifieke doelgroep een band opbouwen. Zo kunt u de loyaliteit van uw klanten vergroten en een effectieve prijsstrategie ontwikkelen.


Het is nog nooit zo makkelijk geweest om kosteneffectief en op een zinvolle manier met uw klanten te communiceren of om uw aanbod af te stemmen op hun persoonlijke behoeften. Maak hier optimaal gebruik van!


Bouw een band op met uw klanten


Zorg er ook voor dat uw (potentiële) klanten weten dat ze met echte mensen te maken hebben en niet alleen met uw horecazaak als bedrijf. Stel uw team van medewerkers voor op uw socialemediakanalen. Doe dit aan de hand van foto’s en/of video’s.


Reageren klanten op deze posts laat uw medewerkers hier dan persoonlijk op antwoorden. Dit zorgt voor een extra persoonlijk tintje.


Betrek uw klanten bij speciale gelegenheden


Net als uw medewerkers willen ook uw klanten zich betrokken voelen.


Viert uw horecazaak een mijlpaal zoals bijvoorbeeld een jubileum of een verjaardag laat hen dan weten dat ze welkom zijn om dat samen met u te vieren. Kunnen ze op dit feest niet aanwezig zijn of geeft u hiervoor geen groot feest, bied hen dan iets extra’s aan in de vorm van kortingsbonnen.


Uw klanten krijgen zo het gevoel dat ze deel uitmaken van uw team en door hen te belonen voor hun loyaliteit moedigt u hen aan om in de toekomst wat vaker terug te komen.


Op zoek naar een nieuw logo of een nieuw gerecht voor op uw menukaart? Maak er een wedstrijd van waar uw klanten kunnen aan deelnemen. Wat is er immers fijner voor vaste klanten dan hun eigen ontwerp op uw menukaart te zien prijken?


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page