top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Mee met de tijd: vegetarisch en vegan

Vegetarisch en vegan worden al lang niet meer geassocieerd met een ‘geitenwollensokken’ mentaliteit. Het is een lifestyle-trend waar vandaag de dag heel wat mensen maar al te graag in meegaan.


Elke vegetariër of veganist heeft zo zijn eigen redenen waarom hij minder vlees of vis wil consumeren. Het is algemeen gekend dat dieren die uitsluitend gefokt worden voor consumptie niet altijd even goed behandeld worden. Veeteelt neem veel grond in beslag, er is heel veel water voor nodig en het draagt bij tot het broeikaseffect. Daarnaast is het bewezen dat vlees en zuivelproducten bijdragen tot hogere cholesterolwaarden in het bloed.


Voor vegetariërs en veganisten tal van redenen dus om geen of minder dierlijke producten te consumeren.


Misschien kunt u zich wel aansluiten met bepaalde argumenten. Misschien heeft u hierop een heel andere kijk.


Wat uw persoonlijke visie hierop is doet er eigenlijk niet zoveel toe. Veel belangrijker om weten is dat het de hoogste tijd is dat uw horecazaak meegaat met deze trend als u wil vermijden dat potentiële klanten afhaken omdat u geen plantaardige alternatieven op uw menukaart hebt staan.


Een veelgehoorde klacht van vegetariërs en veganisten is immers dat er in de gemiddelde horecazaak te weinig keus is voor hen. Laten we daarom even nagaan hoe u tegemoet kunt komen aan de wensen van deze doelgroep.


Alternatieven voor dierlijke producten


Om mee te gaan met deze trend hoeft u natuurlijk niet uw hele concept om te gooien. Wat u wel kunt doen is een ruime hoeveelheid groentegerechten op uw menukaart zetten of u verdiepen in de talloze mogelijkheden op het gebied van plantaardige gerechten. De mogelijkheden op dit gebied zijn veel groter dan uw vegetarische of veganistische klanten een treurig bordje sla aan te bieden.


Vleesvervangers


Misschien bent u wel bekend met de traditionele vleesvervangers zoals tofu, seitan, sojabrokken, quorn of tempeh. Dit zijn basisproducten van de vegetarische keuken waarmee u alle kanten uit kan. Laat uw chef-kok hiermee experimenteren zodat u uw klanten een smakelijk alternatief voor dierlijke gerechten kunt aanbieden.


Daarnaast zijn er vandaag de dag ook talloze kant-en-klare vleesvervangers verkrijgbaar. Deze zijn bijna niet van vlees te onderscheiden. Ontdek deze markt en bekijk hoe u deze kunt integreren in uw bestaande menukaart.


Peulvruchten


Peulvruchten bevatten veel eiwitten en zijn perfect inzetbaar als vleesvervanger. Het grote voordeel is dat ze lang kunnen bewaard worden, veel goedkoper zijn dan vlees of vis en dat ze zorgen voor een langer verzadigd gevoel na de maaltijd.


De meest bekende peulvruchten die vegetariërs en veganisten enthousiast maken zijn linzen, kikkererwten en bonen. Uw chef-kok kan deze perfect verwerken in een vegetarische curry of zijn eigen versie van een smakelijke falafel of hummus creëren.


Noten, pitten en zaden


Een schaaltje met nootjes bij de aperitief? Prima, maar u kunt er veel meer kanten mee uit dan u denkt. Noten, pitten en zaden kunnen dienen als voedzame toevoegingen aan uw gerechten.

U kunt er ook terrines of curry’s van maken en het zijn zelfs prima alternatieven om vleesballetjes van te maken. Bovendien kunt u ze verwerken in sauzen, crèmes en nagerechten.


Plantaardige smaakmakers


Sommige plantaardige producten hebben van zichzelf niet zoveel smaak. Maak daarom gebruik van smaakmakers.


Sojasaus kunt u perfect gebruiken als zoutmiddel, maar het bijzondere aan sojasaus is dat het ook de natuurlijke smaak van de ingrediënten versterkt. Citrusvruchten en gember zorgen dan weer voor een frisse toets en helpen om smaken beter naar boven te brengen. Kokosmelk of sojaroom vormen een perfecte basis voor smakelijke curry’s, wokschotels of nagerechten.


Verleid uw klanten


Vegetariërs en veganisten zullen uw alternatieven voor dierlijke producten zeker weten te waarderen. Maar misschien kunt u ook wel vleeseters verleiden om uw nieuwe aanbod uit te proberen.


Op uw menukaart


Een ‘Rijke groentecouscous met falafelballetjes en zuidvruchten’ zal uw klanten meer aanspreken dan ‘Vegetarische couscous’. Sommige exotische namen zoals tofu of seitan schrikken de meer conservatieve eters af. In dat geval kan u voor benamingen als wokreepjes en veggie balletjes kiezen.


Het is helemaal niet nodig om bij elk vegetarisch gerecht het voorvoegsel: ‘veggie’ of ‘vegetarisch’ te gebruiken. Een logo in de vorm van een groene V of een groen blaadje valt net zo goed op en heeft voor echte vleeseters niet zo’n typische bijklank.


Op de borden


Heel vaak missen vleeseters de smaak van gebakken voedsel. Dit kunt u oplossen door een deel van de groenten te roosteren of iets gefrituurds aan uw vegetarische gerechten toe te voegen.


Zorg ook dat u voldoende structuur aanbrengt in uw gerechten zoals iets met een korstje of gebakken aardappelen of groenten, een loempia, een groententaartje, wat rauwkost of gehakte noten of pitten.


Zorg er tot slot ook voor dat uw gerechten er verleidelijk uitzien. Vermijd vooral dat uw stoofpotjes er kleurloos uitzien. Dat geeft immers geen smakelijke indruk. Werk deze af met wat verse kruiden en serveer er een kleurig slaatje bij.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page