top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Overtref de verwachtingen op het terras van uw horecazaak

Bijgewerkt op: 5 jul. 2022

Het Paasweekend zit erop. Ik hoop van harte dat deze dagen voor uw horecazaak succesvol waren.


Laat ons ook maar meteen hopen op stralende zonnige dagen zodat het klassieke terrasseizoen net zo succesvol wordt.


Het terras van uw horecazaak is bij uitstek een ontmoetingsplek. Daar komen mensen elkaar tegen, spreken ze af, stoppen mensen die toevallig langslopen en schuiven ze gezellig aan bij mensen die ze kennen. Samen eten en drinken in een aangenaam kader brengt mensen dichter bij elkaar.


Voedsel en drank zijn echter niet de enige redenen waarom mensen het terras van uw horecazaak bezoeken.


Mensen willen ook aandacht, gemak, zorg en een glimlach. Dit zijn ultieme tekenen van gastvrijheid.


Vroeger ging het vooral om het product op tafel. Vandaag de dag gaat het vooral over alles daar omheen.


Deze zaken zijn meteen ook essentieel voor uw terras. Als horecaondernemer is het uw taak om ervoor te zorgen dat de terrasbeleving de verwachtingen van de gast overtreft.

Simpele gebaren kunnen wonderen verrichten


Gastvrijheid gaat erom het gemak van een ander op de eerste plek te zetten. Horecamensen moeten graag voor anderen willen zorgen. En dat zit vaak in kleine dingen.


Ziet u dat uw gasten een selfie van het hele gezelschap proberen te maken maar behoorlijk moeite moeten doen om iedereen op de foto te krijgen, stel dan voor om een foto van hen te nemen.


Neemt er een gezelschap plaats aan tafel waarbij er voor de kinderen niets besteld wordt om te eten, bied dan een kommetje chips of versnaperingen aan.


Merkt u dat uw gasten het koud krijgen, breng dan een dekentje of zet meteen de terrasverwarmers aan.


Is het hele gezin op stap – inclusief de trouwe viervoeter – breng dan meteen een kommetje water voor dit bijzondere gezinslid. Eventueel kunt u ook vragen of Max een hondenkoekje mag.


Het zijn simpele gebaren die u niets kosten maar uw klanten krijgen wel het gevoel dat er voor hen ‘gezorgd’ wordt. Het gemak van een ander, dat is het uitgangspunt van gastvrijheid!


Uw gasten willen voelen dat u het meent. Dat u aandacht besteedt aan hen en dat u dat niet doet om een compliment te krijgen, om een hogere omzet te scoren of om iets extra’s te verkopen.


Proevertjes


Heeft u nieuwe gerechten op uw terrasmenu staan? Waarom deze niet extra in de kijker zetten door uw gasten een proevertje aan te bieden? Gratis proevertjes vallen altijd in de smaak en de kans is groot dat uw klanten deze gerechten ook bestellen.


Een service-kit voor op uw terras


Op warme dagen is uw horecaterras misschien de ideale stopplaats voor fietsliefhebbers.


Heeft u er al eens aan gedacht om een speciaal hoekje in te richten voor deze gasten? Een fietspomp voor ‘pech onderweg’, een powerbank waar uw gasten gebruik kunnen van maken, mini-zakjes zonnebrandcrème of hygiënische doekjes mét logo van uw horecazaak, een kleine EHBO-kit, enz…


Fietsliefhebbers hebben meestal niet alleen veel dorst maar kunnen ook best wat extra energie gebruiken. Een prima idee is dan ook om speciale energiedrankjes of snacks aan te kondigen op een bord op uw terras.


Voorzie ook aansluitpunten om e-bikes op te laden zodat niet alleen uw gasten maar ook de fietsen weer vol energie verder kunnen na een bezoek aan uw terras.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page