top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

U waardeert toch ook de mening van uw gasten

Onderzoek heeft uitgewezen dat maar liefst de helft van de Belgen een horecabezoek als minder prettig ervaren dan voor de Covid-19 uitbraak.


Redenen hiervoor zijn dat door bezorg- en afhaalmaaltijden mensen het gewoon geworden zijn om ook thuis lekker te eten. Ten tweede wordt aangehaald dat een horecabezoek gewoon niet meer hetzelfde is als voorheen. En een derde belangrijke reden is dat vooral mensen van middelbare leeftijd zich nog altijd niet op hun gemak voelen als ze een horecazaak bezoeken ondanks en misschien ook door de versoepelingen.


De hoogste tijd dus om bij uw klanten na te gaan wat ze van de veiligheids- en hygiënemaatregelen in uw horecazaak vinden.


Dit kan u immers een schat aan informatie geven hoe uw klanten denken over hun ‘veiligheid’ in uw horecazaak.


Uw klanten om raad vragen helpt u ook te begrijpen waarin u uitblinkt en waar u eventueel tekortschiet.


Maar hoe pakt u dit het beste aan en welke vragen zijn hierbij belangrijk?

Vermijd ja/nee-vragen


Ja/nee-vragen zijn makkelijk om te beantwoorden maar geven u geen duidelijke informatie.

Een voorbeeld van een ja/nee-vraag is: “Voelt u zich qua coronamaatregelen veilig in onze horecazaak?” of “Besteden wij volgens u voldoende aandacht aan een veilige en hygiënische omgeving?”


Een betere vraag klinkt als volgt: “Wat ontbreekt volgens u opdat u zich helemaal op uw gemakt zou voelen in onze zaak.”


Misschien willen uw klanten wat meer afstand tussen de tafeltjes of vinden ze het nog steeds belangrijk dat ze uw menukaart met een QR-code kunnen scannen.


Stel een vraag per keer


"Wat vindt u van de nog steeds gelden maatregelen in onze zaak en houden onze medewerkers hier voldoende rekening mee?”


Meerdere vragen in een vraag stellen is geen goed idee.


Stel uw vragen zo duidelijk, eenvoudig en concreet mogelijk. Hiermee kunt u ook duidelijke, eenvoudige en concrete antwoorden verwachten.


Nog een voorbeeld van een slechte vraag is: "Voelt u zich op uw gemak in onze horecazaak, en zo ja, waarom?”


Met deze vraag stuurt u uw klanten in een bepaalde richting. U gaat er al meteen vanuit dat ze zich op hun gemak voelen terwijl er misschien ruimte is voor verbetering.”


Geef uw gasten de keuze om uw vragenlijst in te vullen


Gooi uw vragenlijst niet meteen bij het binnenkomen op tafel.


Ook meteen samen met de rekening uw vragenlijst presenteren is geen goed idee.

Vraag uw gasten of ze interesse hebben om een vragenlijst in te vullen. Niet iedereen vindt dit leuk!


U kunt uw gasten ook vertellen dat – indien ze interesse hebben – een vragenlijst toegestuurd kunnen krijgen of dat ze deze ook via een link op uw website kunnen invullen.


Test uw vragenlijst voor u ze publiceert of verstuurt


Laat uw vragenlijst eerst testen door vrienden, familieleden of medewerkers.


Misschien bevat uw vragenlijst wel vragen die onduidelijk of moeilijk te beantwoorden zijn.


Kiest u voor een online vragenlijst laat deze dan testen op meerdere apparaten en in meerdere internetbrowsers.


Door uw vragenlijst te testen kunt u ervoor zorgen dat u een beter responspercentage krijgt.


Houd uw vragenlijst bondig en eenvoudig


Zorg ervoor dat het niet langer dan 5 tot 8 minuten duurt om uw vragenlijst in te vullen. Te lange vragenlijsten daar houden mensen niet van.


Houd uw vragen eenvoudig. Niet iedereen is op de hoogte van de wetenschappelijke achtergrond van bepaalde beslissingen aangaande de coronamaatregelen.


De vraag wat uw gasten vonden van de plaats waarop u uw CO2-meter heeft geïnstalleerd en welke maatregelen ze hadden verwacht bij een luchtkwaliteitsnorm tussen 900 ppm en 12 ppm zal heus niet beantwoord worden. Integendeel, de kans is groot dat uw gasten afgeschrikt worden door dergelijke vragen en uw vragenlijst niet verder invullen.


Stel tot slot alleen vragen waarop u onmiddellijk actie wilt ondernemen. Andere vragen kunt u altijd nog later stellen.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page