top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Upselling en cross selling als slimme marketingtechnieken

Als u uw omzet wilt verhogen dan hoeft u hiervoor niet altijd gebruik te maken van ingewikkelde en dure marketingtechnieken. Uw producten aanbevelen kan ook op heel eenvoudige én goedkope manieren. Geïnteresseerd in hoe dat kan? Neem dan even de tijd om dit artikel aandachtig door te nemen.

Marketingtechniek 1: Upselling


Bij upselling gaat het erom dat u uw klanten een beter en meestal duurder alternatief voorstelt dat wat ze in eerste instantie wilden bestellen. Een perfect voorbeeld van upselling is bijvoorbeeld het voorstellen van een duurdere – maar veel betere – wijn in plaats van de huiswijn. 


Marketingtechniek 2: Cross selling


Cross selling betekent dat u uw klanten iets aanbiedt wat hun bestelling aanvult. Hierdoor verkoopt u meer en dit heeft natuurlijk een positieve invloed op uw omzet. Typische voorbeelden van cross selling zijn een bordje tapas bij het aperitief of een taartje bij de koffie.


Voordelen van upselling en cross selling


Heel veel klanten beschouwen deze technieken als een uitstekende dienstverlening. Zij rekenen immers op uw kennis om hen een exclusieve horecabeleving te bezorgen. Uw klanten zullen heel tevreden zijn als uw ober hen een wijntje voorstelt dat perfect bij hun gerecht past en een likeurtje bij de koffie maakt een maaltijd vaak helemaal af. Tevreden klanten dus met deze marketingtechnieken! Uiteraard zit er voor u als horecaondernemer ook een aangenaam kantje aan deze marketingtechnieken. Uw klanten bestellen immers iets extra’s of iets meer zodat uw omzet verhoogt.


Nadelen


Als u uw klanten niet op de juiste manier benadert met upselling en cross selling kan dit vrij opdringerig overkomen en kunnen uw klanten geïrriteerd geraken. Het is echt niet de bedoeling de eerste keuze van uw klanten helemaal te wijzigen. Deze marketingtechniek houdt suggestie in en geen verandering. Als u te veel nadruk legt op upselling en cross selling gaan uw klanten die niet als een dienstverlening zien, maar als een doordachte zet. Dit moet u natuurlijk te allen tijde vermijden!


Tips voor een perfecte upselling en cross selling


Om uw upselling en cross selling zo goed mogelijk aan te pakken, geef ik u hierbij graag enkele tips. Tip 1: Hou het natuurlijk Als je deze marketingtechnieken een onderdeel maakt van het normale gesprek tussen ober en klant, dan komen deze veel natuurlijker over en zullen uw gasten niet het gevoel krijgen dat ze gepusht worden. Als een van uw klanten als aperitief bijvoorbeeld een Kirr vraagt, vraag dan: “Mag dat een Kirr Royal zijn?”. Doordat u een veronderstelde uitspraak doet over het aperitief, zal uw klant eerder geneigd zijn dit te bevestigen. Tip 2: Wees duidelijk Geef uw klanten niet te veel keuzes en hou het kort en overzichtelijk. Kiezen ze een bepaald gerecht stel dan maximaal twee wijnen voor die er perfect bij aansluiten. U hoeft echt niet de hele lijst van uw duurste wijnen op te sommen. Tip 3: Gebruik beeldspraak Als u een keuze aanbiedt in bijgerechten probeer deze dan zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen. “Mag daar een slaatje bij van een selectie knapperig gegrilde groentjes?” klinkt heel anders dan “Wilt u groenten of niet?”. Tip 4: Denk mee met de klant Als u merkt dat uw klanten over iets twijfelen, denk dan met hen mee. Uw klanten zullen dit beschouwen als een uitstekende dienstverlening en u kunt er iets extra’s door verkopen.  Als een van uw klanten aangeeft vis te willen eten en twijfelt tussen een vispannetje of zeetong dan kunt u bijvoorbeeld vermelden dat de zeetongen die ochtend nog levend en vers in uw restaurant geleverd werden. Tip 5: Train uw medewerkers Een eerste belangrijke vereiste is dat uw medewerkers uw gerechten en producten perfect kennen. Als ze klanten suggesties geven, moeten ze immers weten waarover ze spreken.  Ook heel belangrijk is hoe uw medewerkers overkomen bij uw klanten. Druk hen op het hart om zelfvertrouwen uit te stralen als ze het over de gerechten hebben. Als uw medewerkers zich onzeker voelen stralen ze dit uit naar de klant waardoor deze bij zijn oorspronkelijke gedachte blijft. Maak uw medewerkers enthousiast om marketingtechnieken als upselling en cross selling te gebruiken en train ze in hoe ze deze technieken het beste toepassen bij de klanten. Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven over bijkomende steunmaatregelen van de overheid, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

bottom of page