• Gino Vermeulen

Uw horecazaak in de wereld van Instagram – deel 1

Socialemediakanalen spelen meer dan ooit een grote rol bij horecamarketing. En dat is helemaal niet zo vreemd. Klanten die op zoek zijn naar afhaal- of bestelgerechten raadplegen van thuis uit massaal socialemediakanalen om na te gaan wat horecazaken in de buurt aanbieden.


Opmerkelijk is dat de marketingkracht van reviewplatforms afneemt. De consument beseft steeds vaker dat deze niet altijd te vertrouwen zijn. Facebook en Instagram daarentegen kennen steeds meer succes. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze socialemediakanalen voor maar liefst 75% bepalend zijn voor een bezoek aan een horecazaak.


De hoogste tijd dus om het snelst groeiend mediaplatform ‘Instagram’ eens onder de loep te nemen.


Heeft uw horecazaak al een Instagramaccount maar bereikt u hiermee niet voldoende potentiële klanten? Bent u nog Instagram-loos en wilt u hiermee aan de slag? Lees deze blog dan zeker eens door.


Het belang van niches, subniches en User Generated Content (UGC)


Wat is een niche?


De letterlijke vertaling van een niche is een compartiment. Een compartiment dus waartoe uw horecazaak behoort.


Baat u een restaurant uit, dan is uw niche ‘restaurants’, heeft u een brasserie, kies dan voor de niche ‘brasserieën’.


Het doel van zo’n niche is opvallen bij een bepaalde doelgroep. Kiest u als niche ‘restaurants’ dan kunnen potentiële klanten bij uw restaurant terechtkomen. U begrijpt vast wel dat de niche ‘restaurants’ wel duizenden restaurants bevat. Omdat potentiële klanten bij uw specifieke restaurant terecht zouden komen is het dan ook belangrijk om een subniche te kiezen.


Wat is een subniche?


Een subniche is een compartiment binnen het hoofdcompartiment.


Biedt uw horecazaak voornamelijk vegetarische gerechten aan, dan kiest u als subniche ‘vegetarisch’. Zo bereikt u klanten die specifiek op zoek zijn naar vegetarische gerechten. Als u hierbij ook nog eens hashtags gebruikt, dan wordt de kans nog groter dat potentiële klanten bij uw zaak terechtkomen.


Wat zijn hashtags?


Een hashtag is een woord of een aaneengeschreven zin waar een # (een hekje) aan voorafgaat. Met zo’n hashtag kunt u op Instagram iets kernachtig samenvatten.


Is uw restaurant gespecialiseerd in gegrilde gerechten, ga dan voor een hashtag zoals #grill of #barbecue.


Hashtags zijn voor Instagramgebruikers dé manier snel te vinden waar ze naar op zoek zijn. Het is echter ook een perfect hulpmiddel voor klanten die van uw zaak een foto willen delen.


En dat brengt ons meteen bij het volgende begrip: User Generated Content (UGC)


Wat is User Generated Content (UGC)


Letterlijk berekent User Generated Content ‘door de gebruiker gegenereerde inhoud’. Dat zijn dus foto’s of video die u als horecazaak niet zelf neemt maar die uw klanten persoonlijk genomen hebben en op hun Instagramaccount hebben geplaatst.


Tevreden klanten zullen ongetwijfeld uw persoonlijke hashtags gebruiken als ze een foto posten. Hiervan kunt u op uw eigen Instagramaccount gebruik van maken.

  • Check regelmatig foto’s waarbij uw hashtags gebruikt worden.

  • Vindt u relevante en/of mooie foto’s van uw zaak of uw gerechten, vraag de gebruiker dan of u deze mag gebruiken.

  • Download de foto’s of neem er een screenshot van en plaats deze op uw eigen Instagramaccount

  • Tag degene die de foto’s nam.

Vraagt u zich af waarom deze User Generated Content zo belangrijk is?


Ik geef u 3 belangrijke redenen

  • U hoeft zelf helemaal niet te investeren in het nemen van perfecte foto’s. Veel Instagramgebruikers besteden heel wat aandacht aan het nemen van de perfecte foto. Dat staat immers prachtig op hun eigen account. Dus waarom zou u geen gebruik maken van hun prachtige foto’s?

  • Consumenten zijn meer geneigd om User Generated Content als authentiek te beschouwen. Het zijn dus excellente en oprechte reviews.

  • User Generated Content helpt u bij het opbouwen van uw community. Niet alleen uw horecazaak wordt getagd, maar u tagt op uw beurt degene die de foto heeft genomen. Zo kunt u een heel netwerk aan potentiële klanten opbouwen.

Meer weten over Instagram en hoe u dit socialemediakanaal optimaal kunt gebruiken? In een volgende blog leest u er nog meer over!


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

Contact 

© 2021 GINO VERMEULEN | BRUSSEL

  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube
  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • Twitter