• Gino Vermeulen

Welke digitale informatie zoeken uw klanten?

Bijgewerkt: apr 13

Digitalisering is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Al voor de coronacrisis waren een gebruiksvriendelijke website en socialemediakanalen belangrijk. Door de huidige pandemie is de vraag naar duidelijke en recente digitale informatie alleen maar groter geworden.


Weet u als horecaondernemer waaraan u bijzondere aandacht moet besteden?


Ik zet het graag nog even voor u op een rijtje.


Wat verwachten potentiële klanten als ze uw website of socialemediakanalen bezoeken?


Om het kort en bondig te omschrijven: duidelijke en recente informatie en gebruiksgemak.

Duidelijke en recente informatie


Potentiële klanten zijn vooral op zoek naar volgende informatie:

  • De locatie van uw horecazaak

  • Uw contactgegevens

  • Waar uw horecazaak voor staat en op welke doelgroep u zich richt

  • Uw aanbod

  • Uw prijzen

  • Sfeerbeelden van de locatie, het interieur en de gerechten

  • Ervaringen van andere gasten

Hoe duidelijker de informatie, hoe groter de kans dat u potentiële klanten zult verleiden om voor uw horecazaak te kiezen.


Naast duidelijke informatie is recente informatie net zo belangrijk.


Werk uw website en socialemediakanalen regelmatig bij. Heeft u wijzigingen aangebracht, bekijk deze dan ook eens vanuit het standpunt van de klant. Zorg ervoor dat alle links optimaal werken. Niets is zo vervelend als ‘Error 404’ of ‘Page not found’.


Gebruiksgemak


Eindeloos scrollen om alle informatie te lezen vinden mensen niet leuk.


Als potentiële klanten op een computer informatie opzoeken hebben ze vaak wat meer tijd om alles door te nemen. Bovendien vindt men op zo’n groot scherm makkelijker wat men zoekt. Marketingonderzoek heeft echter uitgewezen dat het meeste verkeer op websites gebeurt via smartphones.


Zorg er dan ook voor dat uw website geoptimaliseerd werd voor mobiel gebruik!


Als klanten veel moeten scrollen op hun smartphone of als er verschillende tabbladen moeten geopend worden om alle informatie te verkrijgen, dan geven ze het al vlug op. Resultaat: tot een uiteindelijke reservatie komt het vaak niet.


Nu ik het toch over reservaties heb: zorg voor een duidelijke reserveringknop!


Als potentiële klanten via hun smartphone op uw website zijn terechtgekomen dan is de kans klein dat ze moeite doen om pen en papier te nemen, uw telefoonnummer noteren en telefonisch een reservering maken. Zelf vindt u dat waarschijnlijk ook een heel gedoe.


Een duidelijke reserveringknop op elke pagina van je website maakt het veel makkelijker om te reserveren. Bovendien krijgt u zo alle reserveringen meteen binnen en kunt u een veel efficiëntere planning opmaken.


Bijzonder aandachtspunt: de QR-code


De digitalisering zet zich trouwens niet alleen online verder door. Door de corona-uitbraak zal er ook in horecazaken zelf steeds meer gebruik gemaakt van digitalisering. Door QR-codes (Quick Response codes) wordt fysiek contact met oppervlakken waarop het coronavirus mogelijks kan overleven, vermeden.


Heeft u er al eens aan gedacht door hoeveel verschillende handen uw menukaart gaat? Door middel van een geprinte QR-code op tafel kunnen klanten uw menu met hun smartphone scannen en downloaden.


Ook bestellingen kunnen via deze QR-code gebeuren. Toch vinden mensen het vaak nog fijn om hun keuze aan de ober door te geven. Een combinatie van een digitale menukaart en een persoonlijke aanpak is hét voorbeeld van een optimale dienstverlening. Uw klanten zullen dit zeker weten te waarderen.


Deze QR-code kunt u ook aan de betaling koppelen. Met een QR-code op de kassabon kunnen klanten meteen betalen zonder muntstukken, bankbiljetten of betaalkaarten vast te nemen.


Digitalisering zal het nieuwe normaal worden. Denk hieraan bij de heropstart van uw horecazaak.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

Contact 

© 2021 GINO VERMEULEN | BRUSSEL

  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube
  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • Twitter