top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Verwachtingen hospitality business

Corona heeft de wereld veranderd. U hoeft geen specialist ter zake te zijn om dat te beseffen.

We zijn ons allemaal bewuster geworden van het belang van hygiëne. We hebben geleerd om meer onderscheid te maken tussen wat belangrijk en minder belangrijk is. Tijdens de hele crisis hebben we meer belang gehecht aan onze eigen bubbel en knuffelcontact en we leerden allemaal afstand te bewaren.


Daartegenover staat dat de drang naar sociaal contact groter was dan ooit tevoren. We misten vrienden en verre familieleden en snakten naar de ‘verboden’ knuffel.


De opening van de terrassen op 8 mei heeft mensen iets gegeven om naar uit te kijken: in open lucht bijpraten met vrienden of familieleden kan weer. De verboden knuffel zal nog even uitgesteld moeten worden, maar het wordt langzaamaan toch wat gezelliger dan het afgelopen jaar.


Corona heeft niet alleen de wereld veranderd, maar ook elke individuele persoon. Consumenten zijn anders tegen bepaalde zaken gaan aankijken en dat vertaalt zich in de manier waarop ze willen ‘consumeren’. De gemiddelde consument heeft noodzakelijkerwijze andere manieren gevonden om te genieten van het leven. Hij is veeleisender geworden qua hygiëne en technologische toepassingen als hij ergens heengaat.


Meegaan met alle nieuwe trends is dan ook belangrijker dan ooit als u wil dat consumenten uw verblijfsaccommodatie verkiezen boven andere.

Vakantie in eigen land


Hoewel veel mensen er naar uitkijken om weer te reizen, zal onbezorgd reizen naar exotische bestemmingen voorlopig de norm nog niet zijn. Heel wat reizigers zullen nog altijd op ‘veilig’ spelen en kiezen voor een vakantie in eigen land.


Voor B & B uitbaters en hoteleigenaars een unieke kans om gasten een aangename vakantie te laten beleven!


Baat u een logiesverstrekkend bedrijf uit, maak deze vakantiebeleving in eigen land dan zo uniek mogelijk. Misschien kunt u uw klanten wel verleiden om ook in de toekomst voor een vakantie in uw B & B of hotel te kiezen.


Onthoud vooral goed dat de hedendaagse toerist alles uit elke minuut wil halen. Iedereen heeft immers al te veel tijd binnenshuis doorgebracht. Bied uw gasten zoveel mogelijk nieuwe én lokale ervaringen aan. Ga goed na welke leuke buitenactiviteiten er aangeboden worden in de omgeving zodat u uw gasten leuke uitstappen kunt voorstellen.


Maak potentiële gasten warm voor een verblijf in uw accommodatie. Van folders of magazines wordt al lang minder gebruik gemaakt. Grijp deze kans door uw zaak en alle activiteiten bij u in de buurt te promoten op uw socialemediakanalen. Hiermee kunt u ze vast warm maken voor een veilige en unieke vakantie-ervaring in eigen land.


Veiligheid en hygiëne


Door Covid-19 heeft de hele wereld heeft zich aangepast aan nieuwe hygiëne- en veiligheidsnormen. Deze zijn belangrijker dan ooit en vakantiegangers hebben hieromtrent ook hogere verwachtingen dan vroeger.


De consument is zich bewuster geworden over wat hij als schoon of vies beschouwt. Uw gasten zullen niet zomaar een informatiemap of een afstandsbediening vastpakken zonder hierbij na te denken.


Neem dan ook voldoende maatregelen om uw gasten gerust te stellen en om hen te bewijzen dat alles hygiënisch schoon werd gemaakt.


Mobiele check-ins


Meer dan ooit maken reizigers gebruik van digitale toepassingen om een verblijf te reserveren. Sommige van uw gasten zullen ook bij het inchecken verwachten dat ze dit digitaal kunnen doen. Reizigers vinden het niet leuk maar ook niet veilig om met z’n allen te staan wachten bij de receptie. Ze willen een eenvoudig proces van inchecken en rechtstreeks - zonder al te veel contact met anderen- naar hun kamer kunnen gaan.


Voorzie een systeem van mobiele check-in, maar zorg er wel voor dat de verblijfservaring niet onpersoonlijk wordt. Iemand waarbij ze met al hun vragen terecht kunnen blijft belangrijk.

Dit brengt ons meteen bij een volgende trend.


Personalisatie


Ondanks digitalisering en beperking van contact willen gasten wel nog steeds een persoonlijke benadering. Terugkerende gasten willen herkend worden. Dat geeft hen het gevoel dat u eerdere bezoeken op prijs hebt gesteld en dat ze weer welkom zijn.


U hoeft uw gasten echt niet met een ‘verboden’ knuffel te ontvangen. Het is vooral de manier van communiceren die in deze tijden belangrijk is en de manier waarop u hen laat blijken dat ze waardevolle gasten zijn.


Via boekingsgegevens van een vorig verblijf kunt u precies nagaan wat uw gasten belangrijk vinden. Zorg ervoor dat ze minstens dezelfde diensten krijgen als tijdens hun vorige bezoek.

Als het even kan, ga hierin zelfs nog een stapje verder. Bied hen onder de vorm van loyalty-programma’s extra kortingen of extra diensten aan.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

bottom of page