top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Wordt thee de nieuwe koffie?

Op water na zijn koffie en thee de meest gedronken dranken in België en Nederland.

82% van de mensen drinkt wekelijks koffie en maar liefst 67% verkiest dagelijks een of meerdere kopjes van dit zwarte goud.


Maar ook thee is populair en deze populariteit is de laatste jaren alleen maar toegenomen. 71% van de volwassen bevolking drinkt wekelijks thee, 40% drinkt dagelijks een of meerdere kopjes.


In vele bistro’s, brasseries en restaurants of andere horecazaken wordt er veel aandacht besteed aan koffie. Thee is vaak een beetje het achtergestelde broertje.


Als u zich wil onderscheiden van de concurrentie is het dus helemaal geen slecht idee om op uw menukaart ook verschillende soorten thee aan te bieden. Of wat dacht u van een heuse theekaart?


Hoe biedt uw horecazaak voor het ogenblik thee aan? Een kop warm water met een daarnaast een zakje Lipton thee?


Misschien heeft u al de klassieke ‘theetjes’ zoals rozenbottel-, munt-, kamille- of lindenthee op uw menukaart staan? Deze vallen voor de meeste mensen onder de noemer ‘thee’ maar eigenlijk zijn dit infusies.

Echte thee versus infusies


Het verschil tussen een thee en een infusie is dat thee altijd afkomstig is van een theeplant en een infusie een waterig aftreksel is van eender welke andere plant of plantenonderdeel. Thee mag alleen thee genoemd worden als deze gemaakt is van de blaadjes van de theeplant.


Aandacht voor thee wordt steeds belangrijker in de horeca. Biedt u echte thee aan en presenteert u deze op een mooie manier dan merken uw gasten al gauw dat er in uw horecazaak bijzondere aandacht wordt besteed aan deze warme drank. En dat zullen echte theeliefhebbers zeker weten te waarderen.


Een speciale theekaart, dat is een trend die we steeds meer zien. In de kaart kan worden opgenomen waar de thee vandaan komt. Echte theeliefhebbers zijn vaak geïnteresseerd in de achtergrond van de thee die u aanbiedt.


Een ander pluspunt van thee is dat je er helemaal geen grote investeringen moet voor doen. In vergelijking met uw dure espressoapparaat is thee een vrij goedkoop product om op uw menukaart te zetten.


Echte thee is wel duurder dan een klassiek theezakje maar uw klanten zullen maar al te graag wat meer betalen voor een lekker kopje echte thee.


Waar u zeker rekening moet mee houden


Echte thee zetten is een kunst. Daarom is het belangrijk dat u en uw medewerkers zich verdiepen in het zetten van het perfecte kopje thee. Thee is veel meer dan water opzetten en daarna de thee erdoor gooien. Het is een chemie en het vereist kennis van de juiste temperatuur en de juiste hoeveelheid.


Zo mag groene thee bijvoorbeeld niet op kokend water gezet worden maar zwarte thee wel. Ook de ideale trektijd is afhankelijk van het soort thee.


Zijn uw medewerkers niet vertrouwd met de wereld van de thee, dan is het zeker de moeite waard om een van hen een heuse theesommelier cursus te laten volgen als u uw gasten een unieke theebeleving wilt aanbieden.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page