top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Zelf een efficiënte marketingstrategie voeren

De horeca is wereldwijd een van de meest competitieve sectoren. België kent een bijzonder groot aantal horecazaken en de concurrentie is dan ook hard. Het is heel belangrijk is om uw horecazaak te onderscheiden van andere horecazaken, maar ook een doordachte marketingstrategie speelt een grote rol in het werven van nieuwe en het behouden van vaste klanten.


Een van de mogelijkheden is natuurlijk uw marketingstrategie uitbesteden aan specialisten, maar dat betekent vaak een grote hap uit uw budget. Als u zich hier zelf wat op toelegt kunt u heel wat besparen. Hierbij graag enkele tips om uw marketingstrategie op een efficiënte manier te voeren.

Onderschat de kracht van sociale media niet


Als u geen gebruik maakt van de hedendaagse socialemediakanalen, dan loopt u hopeloos achter. Sociale media is een van de snelste en meest efficiënte manieren om uw horecazaak te promoten, onder de aandacht te brengen én onder de aandacht te houden. Bovendien is dit een van de makkelijkste manieren om met nieuwe én bestaande klanten direct te communiceren.


Socialemediakanalen zoals Facebook en Instagram geven zowel nieuwe als bestaande klanten het gevoel dat ze voor een stuk deel uitmaken van het hele gebeuren in en rond uw horecazaak.


Werk uw website regelmatig bij


Maar weinig mensen hebben geen Facebook- en/of Instagramaccount, maar toch bestaan deze consumenten nog. Deze potentiële klanten zullen voornamelijk websites bezoeken als ze op zoek zijn naar een horecazaak. Besteed daarom ook tijdens het huidige socialemediatijdperk voldoende aandacht aan uw website. Deze moet er op zijn minst professioneel uitzien en uitstralen waar uw horecazaak voor staat.


Een klassieke horecazaak houdt zijn website bij voorkeur stijlvol, een hippe discotheek gebruikt beter wat fellere kleuren en dynamiek op zijn website. Niet alleen het ontwerp van uw website is echter belangrijk. Uw website moet ook regelmatig bijgewerkt worden. Oude menu’s, oude prijzen en verouderde foto’s getuigen echt niet van professionalisme. U hoeft geen computerspecialist te zijn om een professioneel ogende website te ontwerpen. Heel wat programma’s en tutorials op het internet maken het u bijzonder makkelijk.


Sta open voor nieuwe trends en veranderingen op de markt


Hoewel uw horecazaak een bepaald concept heeft waar u wilt aan vasthouden, is het toch belangrijk om open te staan voor nieuwe trends en hierop ook in te spelen. Uw concurrenten zullen dit vast en zeker ook doen, dus mag u op dit vlak niet achterblijven. De maatschappij, de vraag en de wensen van de consument evolueren nu eenmaal en als u te strak vasthoudt aan oude gewoonten dan raakt uw horecazaak vast en zeker achterop.


Ga regelmatig na wat de nieuwe trends zijn, ga eens gluren bij de buren en stem uw dienstverlening en producten af op een eventueel gewijzigde vraag. U hoeft hierbij uw originele concept natuurlijk niet helemaal aan te passen. Als u wat wijzigingen doorvoert en ingaat op nieuwe trends, dan bent u al een eind op goede weg.


Stel een budget op voor marketing en houd u hieraan


Heel wat horeca-uitbaters worstelen met de vraag hoeveel budget ze moeten voorzien voor marketing. Een vaste regel om een marketingbudget op te stellen bestaat eigenlijk niet. Wel is het belangrijk dat u dit voorziet. Als u voor uw marketing geen geld opzij hebt gezet, dan is het weinig waarschijnlijk dat u hier voldoende aandacht zult aan besteden. Gevolg: helemaal geen of een verouderde marketingstrategie. Beslis bij het begin van een nieuw werkjaar hoeveel u aan marketing wilt besteden en zorg ervoor dat u dit budget niet overschrijdt.


Zorg voor interactie met uw klanten


Klanten hebben vandaag de dag veel meer macht dan vroeger. Daar waar een aantal decennia geleden mond-aan-mond reclame nog de belangrijkste manier was om een zaak te maken of te kraken, wordt dit nu volop via socialemediakanalen gedaan. Iemand die in uw horecazaak een slechte ervaring heeft gehad kan zijn ongenoegen via verschillende kanalen – Facebook, Instagram, Tripadvisor, enz... – te kennen geven.


Krijgt u een negatieve kritiek, dan is het vooral belangrijk om hierop een antwoord te formuleren. Doe dit altijd op een beleefde en professionele manier, ook al vindt u dat de klant overdrijft. U hoeft deze geen gelijk te geven, maar een gefundeerd antwoord of een verklaring van een bepaalde situatie kan wonderen verrichten. Gelukkig schrijven ook heel wat bezoekers positieve recensies en commentaren. Vergeet - in het kader van interactie met de klant - niet om ook deze gasten te bedanken voor hun bezoek!


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page