top of page
  • Gino Vermeulen

Zes tips voor een Time Managementstrategie in de horeca

Extra tijd creëren is niet mogelijk en traditionele to-dolijstjes zorgen in de horeca alleen maar voor frustratie. Toch is het mogelijk zelf een Time Managementstrategie te ontwikkelen. Benieuwd hoe? Lees dan de zes onderstaande tips.

1. Vermijd de woorden: ‘ik heb het te druk’ 


U bent er zichzelf waarschijnlijk niet van bewust, maar de meeste mensen hebben het te druk. We leven nu eenmaal in een drukke maatschappij waarin de tijd veel te snel lijkt te gaan. Voeg hierbij nog eens de drukte van een horecazaak aan toe en de dagen lijken helemaal voorbij te razen. Toch mag dit u er niet van weerhouden een Time Managementstrategie te ontwikkelen. Als u hiervoor de tijd neemt, dan zal u merken dat u veel efficiënter werkt en dat dit uw productiviteit verhoogt. 


2. Weg met de ‘ik heb geen tijd’-mentaliteit 


Eigenlijk ‘hebben’ we geen tijd, maar ‘gebruiken’ we tijd. Het komt er dus op aan deze zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het klinkt u misschien niet zo aangenaam in de oren, maar als u beweert dat u geen tijd heeft, dan gebruikt u uw tijd niet efficiënt en stelt u geen prioriteiten in hetgeen u doet met uw tijd. Ook grote namen zoals Steve Jobs of Elon Musk beschikken net als u ook slechts over 1.440 minuten om gedaan te krijgen wat ze nodig achten. Zij slagen er wel in om hun tijd zodanig te gebruiken dat ze grote projecten verwezenlijken. Hiervoor bepalen ze eerst wat belangrijk is en daarna ondernemen ze de nodige acties om hun doelstellingen te bereiken.


3. Werk met categorieën 


Stel als horecaondernemer geen traditionele lijstjes op, maar maak gebruik van categorieën om een Time Managementstrategie te ontwikkelen. Enkele voorbeelden van deze categorieën zijn: keuken, zaal, administratie, leveranciers, enz. ... Als u dan denkt aan iets wat u nog moet bespreken of waar u extra aandacht wilt aan besteden, dan kan u deze zaken in de juiste categorie onderbrengen waardoor u veel efficiënter zal werken. 


4. De regel van drie


Als u een lijstje maakt, dan zal u merken dat er zowel dringende taken op staan als minder belangrijke taken. Kies er hier niet meer dan drie uit. Mensen hebben de neiging om te overschatten wat ze in een dag kunnen doen en te onderschatten hoeveel tijd een bepaalde taak vraagt. Dit ligt nu eenmaal in de menselijke aard. Als u er drie zaken uitpikt, dan is de kans groot dat u deze zal kunnen realiseren.  


5. Hou een agenda bij 


Alle bedrijfsleiders houden een agenda bij en gebruiken deze als een soort kompas om zich te leiden door de dag.  Als u uw agenda opmaakt, deel deze dan op in blokken tijd. Als u tijdens deze tijdspannes helemaal gefocust blijft op de zaken die u wilt afhandelen, dan bent u al een heel eind op weg. Laat u door niets afleiden en voorzie per blok ongeveer een half uur.  Vaak wordt beweerd dat tijd geld is. Wel, dat is het niet. Tijd is wel aandacht en dit is nu juist het geheim achter het hele Time Managementconcept. Als u uw aandacht gedurende een beperkte tijdspanne volledig op een bepaalde taak richt, dan kan u snel resultaten boeken.  Onze Horeca Planner 2021 is speciaal opgesteld voor de drukke horecaondernemer. Houd onze website en social media in de gaten voor de release!


6. Bereid uzelf voor op de volgende dag


De klanten zijn vertrokken, het personeel is naar huis en in uw eentje maakt u bij uzelf een evaluatie van de voorbije dag. Maak van deze gelegenheid meteen gebruik om ook de volgende dag te overlopen. Neem uw lijstje categorieën erbij, sta even stil bij welke acties u de volgende dag zal ondernemen en maak aan de hand hiervan uw agenda op. Een dag in de horecawereld is natuurlijk niet altijd even voorspelbaar. Ik raad u daarom ook aan om meteen ’s morgens al enkele tijdsblokken te voorzien waarin u zich optimaal kan focussen. Er staat u immers nog een drukke dag te wachten waarin iedereen uw aandacht zal opeisen. Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven over bijkomende steunmaatregelen van de overheid, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

bottom of page