Hoge energieprijzen en rentes, personeelstekort, sterke concurrentie… Een horecazaak rendabel houden was nog nooit een grotere uitdaging als vandaag. Ongetwijfeld stelde u zich de laatste tijd dan ook al de vraag: “Hoe laat ik mijn horecazaak beter renderen?”.
Door deze 10 tips toe te passen in uw bedrijfsvoering, kunt u de winst van uw horecazaak optimaliseren.
Klaar? Hier gaan we!
1. Neem uw concept onder de loep
De eerste stap naar meer rendement voor uw horecazaak? Die begint bij een duidelijk horecaconcept. Stel uzelf dan ook de vraag: “Wat is mijn doelgroep? Weet mijn publiek waaraan het zich kan verwachten in mijn horecazaak?” Kies op basis daarvan voor een duidelijk afgebakend concept. Zo vermijdt u dat potentiële klanten wegblijven uit vrees om voor verrassingen te komen staan.
Tip: krijgt u weinig nieuwe klanten over de vloer en vergrijst uw cliënteel? Dan is het tijd om uw concept bij te sturen.
2. Betrek uw personeel
Een uitstekende manier om uw horecazaak beter te laten renderen, is de gemiddelde besteding per klant te verhogen. Hoe u dit doet? Door uw personeel te betrekken. Maak uw personeelsleden vertrouwd met doeltreffende verkooptechnieken, zoals upselling en cross-selling en train ze hierin.
Zorg er bovendien voor dat ze zich optimaal kunnen inleven in de behoeftes van uw klanten. Laat hen weten wie de vaste klanten zijn, hoe u de klanten aanspreekt en welke muziek er speelt. Op die manier doet u aan klantenbinding en zal u meer omzet genereren.
3. Leid uw personeel goed op
Maak een handleiding waarin u een gerichte to-do lijst maakt van opening tot sluit. Een hecht team met know-how is belangrijk voor een goede flow en de sfeer van uw zaak. Even een rustig moment? Er is altijd wat te doen in een horecazaak. Check de handleiding voor klusjes: kuisen van de frigo’s, huisgemaakte ice tea maken, de stock bijhouden, toiletpapier bijvullen, glazen opblinken, etc.
De communicatie tussen u en uw personeel is ook zeer belangrijk. Hierbij kunnen verschillende
apps en programma's helpen met het maken van de personeelsplanning en shift-wissels tussen collega’s te vergemakkelijken, of u kan werken met een inkloksysteem. Neem de tijd om nieuw personeel wegwijs te maken in de systemen en applicaties die u gebruikt in uw horecazaak.
4. Werk steeds op dezelfde manier
Ook als het druk is wilt u kwalitatieve producten naar uw klanten brengen door een perfecte bediening. Maak in de handleiding foto’s van drankjes, borrelplankjes, gebakjes, ... In hoeveel stukken snijdt u de taarten, hoeveel millimeter zit er in een glas wijn, hoeveel ijsblokjes zit er in een huisgemaakte limonade? Meet, meet en meet. Zo houdt u de foodcost op pijl en zorgt u voor een constante kwaliteit. Minder verrassingen is minder chaos. Iedereen tevreden.
5. De kracht van de klacht: sta open voor kritiek
Krijgt u een klacht? Leg die dan niet zomaar naast u neer. Ga er verstandig mee om. Ontevreden klanten hebben namelijk een negatieve impact op het rendement van uw horecazaak: een ontevreden klant deelt zijn ervaring met 10 personen, terwijl een tevreden klant zijn ervaring met slechts 3 personen deelt.
Sta open voor klachten, ga ermee aan de slag en zorg voor een compensatie. Want elke klacht die u goed behandelt, levert u in de toekomst extra rendement op.
6. Uw kaart is het waard
Wist u dat de vormgeving van uw menukaart een cruciale factor is om het rendement van uw horecazaak te verhogen? Uw menukaart is het visitekaartje van uw restaurant. Meer zelfs: het is een van uw belangrijkste verkoopmiddelen. Zorg voor een uitnodigende lay out waarbij u de pronkstukken (een lekker wijntje, een gerechtje van de chef) er laat uitspringen zodat de ogen van uw klanten er op vallen.
Bovendien toont onderzoek aan dat een aantrekkelijke dessertkaart de verkoop met liefst 25 procent verhoogt. Besteed dus de nodige aandacht aan de vorm van uw menukaart. Denk goed na over het design van de kaart en zorg ervoor dat die aansluit bij uw concept. Wedden dat uw inspanningen beloond zullen worden?
7. Laat van u horen: investeer in marketing en promotie
Als eigenaar van een horecazaak wilt u uiteraard onder de aandacht van uw klanten blijven. Investeer daarom in de promotie van uw horecazaak via sociale media. Organiseer een thema-event via Facebook of stuur uw klanten interessante nieuwsbrieven met suggesties voor feestdagen.
Likes, likes, likes en volgers.
Heeft u nog geen Instagram of Facebook account? Maak er dan vandaag nog één aan. Sociale
media kan uw klantbereik aanzienlijk verhogen. Zorg voor hippe foto’s en posts. Post geregeld updates over nieuwe gerechten, een foto van een drankje of een glimlach van een klant. Laat hen weten welke suggesties er vandaag zijn, of er een leuk evenement is, of de zon schijnt op uw terras. Dit geeft uw klanten een unieke inkijk achter de schermen van uw zaak.
Bent u zelf niet echt een digitale held? Mogelijk is er wel iemand in uw team die dit op zich wil nemen. Of wordt een digitale held en lees ons artikel Hoe kunt u Instagram inzetten voor uw horecazaak.
8. Wat zit er in de kassa? Weten is alles
Maak een financieel overzicht. Bekijk welke vaste en variabele kosten er maandelijks zijn. Waar kunt u besparen? Uw boekhouder kan hierbij helpen.
Bekijk of u uw loonkosten kan verminderen. Werk zoveel mogelijk met studenten of flexwerkers voor de bediening en de afwas. Let wel, het is altijd goed om met een vaste equipe te werken. Tijdens het solliciteren kunt u altijd even vragen naar hun blik op de toekomst in uw zaak. Zo weet u wat u aan elkaar heeft. Een eerlijke communicatie helpt iedereen vooruit.
9. Houd uw foodcost laag
Werk met seizoensgebonden producten, groenten die u kan verwerken in meerdere gerechten. Zo verlaagt u uw inkoopkosten én voorraad. Gooi zo weinig mogelijk weg. Uw overschotten kunt u weer verwerken in wekelijkse suggesties. Zo blijft u verrassend voor de kok, de bar en de klant.
10. Less is more: verklein uw menukaart
Het is een cliché, maar in elk cliché schuilt een waarheid: less is more. Herbekijk de menukaart. Wat wordt het meest besteld? Wat wordt bijna nooit besteld? Hoe compacter de kaart, hoe minder verspilling en hoe meer kwaliteit u kan bieden. Wist u dat 80 procent van uw omzet gerealiseerd wordt door slechts 20 procent van uw volledige aanbod aan gerechten? Wil u dus meer winst uit uw horecazaak halen? Beperkt dan het aantal gerechten op uw menukaart. Klanten geven nu eenmaal de voorkeur aan lekker eten, niet aan een ruime keuze.
Daarnaast levert een beperkter aanbod aan gerechten nog heel wat andere voordelen op. Zo kunt u vaker met verse producten werken, verlaagt u de wachttijden en hoeft u minder grote voorraden aan te leggen.
Benieuwd naar nog meer tips om meer rendement uit uw horecazaak te halen?
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op
コメント