top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Het geheime recept van succesvolle horecaondernemers

Bijgewerkt op: 18 nov. 2020

Tijdens mijn loopbaan als horecaconsultant heb ik geleerd dat we zowel van goede als van slechte tijden heel wat kunnen opsteken.


Goede tijden geven ons kracht en motiveren ons. Gaat het minder goed – of helemaal niet goed – dan blijven heel wat ondernemers bij de pakken zitten. Doe dit niet! Door alleen maar te hopen dat het volgende week, volgende maand of volgend jaar beter zal gaan komt u nergens. De dingen worden nooit zomaar vanzelf beter. Ze worden alleen maar beter als je opstaat en actie onderneemt.


Succesvolle ondernemers weten dat succes hen niet zomaar overkomt. Ze weten dat ze hier hard moeten voor werken en dat succesvol zijn hen een tevreden gevoel geeft.

Vraagt u zich af wat het geheime recept voor succes is? Ik zocht het voor u uit en wil het graag met u delen.

1. Zorg goed voor uzelf


Elke dag geeft u als horecaondernemer het beste van uzelf. Uw klanten geeft u een optimale dienstverlening. Uw medewerkers geeft u begrip. Uw gezin geeft u wat van uw kostbare tijd. Maar geeft u ook uzelf iets? Neemt u voldoende tijd om uw batterijen weer op te laden of gaat u maar onafgebroken door zodat u binnenkort een burn-out te wachten staat?


Goed voor uzelf zorgen is een eerste stap naar succes. U moet er zijn in uw zaak, dat is vanzelfsprekend. Maar u moet ook voldoende tijd voor ontspanning nemen. Ga even wandelen om uw hoofd leeg te maken. Spring eens op uw fiets. Ga gerust even op de bank liggen voor een powernap. Niemand zal het u kwalijk nemen als u eventjes tijd voor uzelf neemt. Neem het echter ook uzelf niet kwalijk! Na een moment van ontspanning zult u er weer met volle kracht – en veel sterker – tegenaan kunnen gaan


2. Kaizen


Kaizen is Japans en staat voor ‘veranderen naar beter’.


Na de Tweede Wereldoorlog probeerde Japan zijn economie weer op te bouwen. Het land riep hiervoor de hulp in van Dr. Frederick Deming om hun kwaliteitscontrolesystemen weer optimaal te laten werken. Dat noemden ze kaizen, wat letterlijk betekent ‘uiteenhalen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier’.


In Japan is kaizen nog altijd heel populair en wordt het toepast in alle aspecten van het leven. Zoek altijd manieren om zowel uw bedrijf, uw ondernemerschap én uzelf beter te maken. Kaizen zal niet alleen op uw horecazaak, maar ook op uw persoonlijke leven een positieve invloed hebben.


3. Stel uzelf positieve vragen


Als u zichzelf een vraag stelt, dan gaan uw hersenen net als in een database op zoek naar antwoorden.


Stelt u zichzelf de vraag: ‘Waarom doen mijn medewerkers niet wat van hen wordt verwacht?’ Dan is de kans groot dat het eerste antwoord dat bij u opkomt is: ‘Omdat het hen niet veel kan schelen’. Stel dezelfde vraag eens op een andere manier: ‘Hoe kan ik mijn medewerkers beter motiveren om te doen wat er van hen wordt verwacht?’ Door uzelf deze vraag te stellen, gaat u al meteen op zoek naar oplossingen welke u zeker en vast zal vinden.


4. Denk en handel proactief


Succesvolle ondernemers denken en handelen proactief. Ze bereiden zaken nauwkeurig voor en anticiperen op wat er fout kan lopen. Ze maken concrete plannen en proberen deze zo uit te werken dat ze vertrouwen hebben in de toekomst.


Proactief denken en handelen geeft u zekerheid dat u op een efficiënte manier zult kunnen omgaan met alles wat op uw pad komt.


5. Wees wat minder egocentrisch


Een beetje egoïsme mag gerust. Bij tip 1 vermeldde ik al hoe belangrijk het is om even tijd te nemen voor uzelf. Zo voorkomt u dat u op een gegeven ogenblik helemaal uitgeblust geraakt.

Verlies daarbij echter nooit de wensen van uw gasten en medewerkers uit het oog. Als mensen zich gewaardeerd voelen geeft hen dit kracht en motivatie.


Motiverend coach en spreker Zig Ziglar omschreef het als volgt: "Je kunt alles hebben wat je wilt in het leven als je maar genoeg andere mensen helpt om te krijgen wat ze willen."


6. Ga zo efficiënt mogelijk om met je kostbare tijd


Veel horecaondernemers klagen over tijdsgebrek. Klanten, medewerkers, leveranciers slorpen heel wat van uw tijd op. Daarnaast moet u ook op administratief en financieel vlak uw zaak draaiende houden. U moet voorbereidingen treffen voor speciale gebeurtenissen, bestellingen plaatsen, ... en als het even kan ook nog wat tijd overhouden voor uzelf.


Bent u ervan overtuigd dat lange dagen kloppen een oplossing is om uw tijdsgebrek te beperken? Vergeet het maar... 80 tot 90 uren werken per week zal uw productiviteit echt niet ten goede komen. Op een gegeven ogenblik zult u uitgeblust geraken, concentratieproblemen krijgen, de controle verliezen en helemaal niet meer productief zijn.


Wat u wel zal helpen om ‘extra tijd’ te creëren is een degelijke planning. Niet alleen een dagplanning is hierbij belangrijk. Ook planningen op week- en maandbasis zijn belangrijk.

Om u hierbij te helpen heb ik de Horeca Succes Planner 2021 in het leven geroepen. Deze planner kunt u gebruiken als een gewone agenda, maar het is ook een werkinstrument zodat u uw tijd makkelijker kunt indelen. Daarnaast vindt u in deze planner tal van tips om uw productiviteit te verhogen.


Interesse in dit unieke werkinstrument? U kunt dit vanaf vandaag bestellen in de webshop.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

bottom of page