top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Mee met de tijd: glutenvrije gerechten

In een vorige blog gaf ik u enkele tips om vegetarische en veganistische gerechten op uw menukaart te zetten. Het is een markt die zeker de moeite waard is om te verkennen. Heel wat mensen nuttigen – om welke reden dan ook – steeds minder dierlijke producten.


In deze blog wil ik het met u graag hebben over een andere, steeds groeiende doelgroep: mensen die geen of minder gluten eten omwille van algemene redenen of omwille van coeliakie of glutenintolerantie.


Coeliakie is een overgevoeligheid voor gluten. Gluten is een plantaardig eiwit dat aanwezig is in onder meer tarwe, rogge en gerst. Slechts 1 procent van de bevolking heeft te maken met coeliakie maar de laatste 10 jaar is het aantal coeliakiepatiënten wel sterk toegenomen. Coeliakie geeft vooral darmklachten zoals buikpijn en diarree. Om deze vervelende klachten te voorkomen moeten patiënten zich noodgedwongen houden aan een glutenvrij dieet. Dit maakt het voor velen moeilijk om zorgeloos uit eten te gaan.


Het aantal restaurants waar men glutenvrij kan eten is op dit ogenblik nog zeer klein. Een unieke kans dus om uw horecazaak te onderscheiden van de concurrentie!


Waar rekening mee houden?


Uw menukaart


Misschien heeft u al gerechten op uw menukaart staan waarvan u helemaal niet wist dat deze glutenvrij zijn. Een salade Niçoise, een Chili con carne of een quinoa gerecht zijn hier perfecte voorbeelden van. Serveert u hier brood bij, dan moet u er uiteraard wel voor zorgen dat het glutenvrij brood is.


U kunt ook perfect glutenvrije alternatieven voorzien voor enkele van uw bestaande gerechten. Glutenvrije pasta, glutenvrije pizzabodems, glutenvrije desserts, … de mogelijkheden zijn legio.

Wil u uw plaatsje veroveren op de markt van horecazaken die glutenvrije en/of - arme gerechten aanbieden, zorg er dan voor dat minstens 20% van uw gerechten glutenvrij zijn. Heeft u bijvoorbeeld 10 gerechten op uw menukaart staan, bied dan 2 glutenvrije alternatieven aan. Zorg er ook voor dat ten minste 1 voorgerecht en 1 dessert glutenvrij is. Als u dat wenst dan kunt u uiteraard kiezen voor meer glutenvrije gerechten.


Uiteraard is het een goed idee om uw glutenvrije gerechten met een speciaal symbool aan te duiden op uw menukaart. Het symbool voor glutenvrije gerechten is een korenhalm met een streep erdoor. U kunt natuurlijk ook de aanduiding ‘glutenarm’ of ‘glutenvrij’ gebruiken.


Uw medewerkers


Het belangrijkste wat u kunt doen om gasten met voedselbeperkingen zich comfortabel en veilig te laten voelen, is ervoor te zorgen dat uw medewerkers goed opgeleid zijn. Zorg ervoor dat ze op een deskundige manier vragen kunnen beantwoorden. Geeft iemand aan dat hij glutenintolerant is laat uw zaalmedewerker dan vragen in welke mate. Misschien is er geen sprake van coeliakie maar van een lichte sensitiviteit. Dan zijn sporen van gluten minder gevaarlijk dan bij iemand met een zware glutenintolerantie.


Ook uw keukenpersoneel zal uiteraard moeten weten wat glutenvrije gerechten zijn en hoe ze kruisbesmetting met andere producten kunnen voorkomen.


Enkele tips om kruisbesmetting te voorkomen:

  • Maak het aanrecht en het keukengerei goed schoon.

  • Zorg dat alles met gluten afgesloten en opgeruimd is.

  • Gebruik geen houten plank of spatels. Kies voor een goed schoongemaakte plastic variant.

  • Gebruik aparte potten, pannen en frituurpannen voor glutenvrije gerechten.

  • Maak eerst glutenvrije gerechten klaar en daarna pas de gerechten met gluten.

  • Leg nooit glutenbevattende en glutenvrije hapjes op hetzelfde bord.

  • Laat niemand met ‘glutenvingers’ aan glutenvrije gerechten komen.

  • Als er gebakken wordt, gebruik dan altijd bakpapier.

Uw manier van serveren


Besteed ook aandacht aan hoe u glutenvrije gerechten serveert.


Dit kan met een speciaal vlaggetje op het bord. Iets minder aanwezig - want niet iedereen vind het leuk als er aandacht wordt gevestigd op hun voedseluitdaging – is een streep saus in een afwijkende kleur op het bord dat glutenvrij is.


Tot slot


Met enkele aanpassingen is het perfect mogelijk ook klanten met glutenintolerantie te laten genieten in uw horecazaak. Misschien vraagt dit wat extra aandacht voor de inkoop van uw producten, bij de bereiding van uw gerechten en bij het serveren. Dit is echter een kleine moeite als u hierdoor ook klanten met glutenintolerantie kunt verwelkomen in uw zaak. Waren uw gasten tevreden, dan zullen zij zeker en vast zorgen voor de perfecte mond-aan-mond reclame.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page