• Gino Vermeulen

Millennials en een optimale klantbeleving

Bijgewerkt: apr 13

U wil toch ook mee zijn met de nieuwe trends qua klantbeleving?


Klantbeleving is belangrijk. Dit staat immers voor de manier waarop een horecazaak voldoet aan de verwachtingen van de klant. Fijn als uw horecazaak voldoet aan deze verwachtingen! Nog interessanter wordt het als de verwachtingen van de klant overtroffen worden.


Klantbeleving blijft een van de belangrijkste redenen waarom mensen klant worden én klant blijven.


Als horecazaak is het belangrijker dan ooit om de klantbeleving in uw zaak te optimaliseren. Daarom moet u uiteraard de wensen en de behoeften van uw (potentiële) klanten kennen.


Maar wat verwachten die nieuwe horecabezoekers nu precies? Wie zijn deze millennials of leden van de huidige Y-generatie? Wie zijn ze, wat doen ze en – het allerbelangrijkste – wat drijft hen naar uw horecazaak?


Wat zijn millennials?


Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995 en zijn in 2021 dus tussen de 41 en 26 jaar oud.


Algemeen wordt gesteld dat ze idealistischer zijn dan de vorige X-generatie. Ze zijn meer bezig met duurzaamheid en hebben meer oog voor maatschappelijke problemen. Daarnaast verkiezen ze flexibiliteit boven zekerheid.


Millennials worden helaas ook vaak als narcistisch en individualistisch omschreven. Ze zijn immers opgegroeid met het beeld dat ze alles kunnen worden als ze dat willen. Dit is het resultaat van de weerspiegeling van wat anderen van dezelfde generatie hebben bereikt. Een van de redenen hiervan zijn de huidige technologische mogelijkheden. Ik hoef u waarschijnlijk niet uit te leggen in welke mate technologie hun leven bepaalt.


Deze technologie laten ze graag deel uitmaken van alle aspecten van hun leven. Ze zijn hyper-verbonden met deze nieuwe technologieën en maken er volop gebruik van. Meer nog: ze verwachten dat ook bedrijven, winkels, sportclubs én horecazaken deze nieuwe technologieën implementeren.


Waarom houden millennials zo vast aan de huidige technologieën?


  • Millennials houden niet van wachten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat ze 6% vaker naar horecazaken teruggaan als ze inderdaad snel bediend worden. Bovendien zijn ze bereid om hier maar liefst 20% meer voor uit te geven.

De gemiddelde horecabezoeker vond het vroeger fijn om onder het genot van een uitgebreid aperitief te wachten op een gerecht. Millennials niet, daar hebben zij de tijd niet voor.

  • Ze hechten een grote waarde aan connecties en waarderen zaken die hen ‘kennen’.

Maar liefst 70% zoekt naar apps met persoonlijke aanbiedingen. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met de cafébazin van de lokale kroeg die meteen al ‘de dagschotel’ klaarzette als een bepaalde klant het café binnenstapte. Het grote verschil is echter dat ze dit niet van de cafébazin achter de toog verwachten, maar van de horecazaak zelf, via de hedendaagse technologieën.

  • Ze willen zelf iets te zeggen hebben in de manier waarop gerechten bereid worden.

Qua samenstelling van gerechten zijn millennials veeleisender én kieskeuriger geworden. Glutenvrij: lactosevrij, vegan, vegetarisch, … Nog interessanter vinden ze het als uw horecazaak weet welke hun persoonlijke voorkeuren zijn.


Tegemoetkomen aan de wensen van de millennials


Als u wil dat uw horecazaak niet achterop blijft hinken, dan zult mee moeten gaan met deze nieuwe trends qua klantbeleving. U zult er met andere woorden moeten voor zorgen dat u de mogelijkheden heeft om aan de wensen van de klanten van ‘the next generation’ tegemoet te komen. Het goede nieuws is: die mogelijkheden zijn er!

  • Bouw aan je digitale aanwezigheid

Deze gaat veel verder dan de mogelijkheid om online te reserveren of een bestelling te plaatsen. Een duidelijke website (mét reserveringsknop) blijft belangrijk, maar maak net zo goed gebruik van socialemediakanalen, reviewsites en reserverings- en/of bezorgplatforms.

  • Maak gebruik van awareness-technologie en datagegevens.

Hiermee kunt u de klantbeleving nog vergroten. Deze tools maken het mogelijk om gepersonaliseerde gerechten aan te bieden en om data van eerdere bestellingen bij te houden. Vorige keuzes zowel qua gerechten als tafelkeuze, bezorgadres en betaalmethodes kunnen perfect in het systeem worden opgeslagen zodat uw horecazaak kan ingaan op elke wens van de nieuwe generatie gasten.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.