top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Recept voor een aantrekkelijke dessertkaart

Bijgewerkt op: 5 jul. 2022

Op restaurant gaan betekent voor de meeste mensen genieten van een gezellige sfeer, lekkere gerechten en dranken. De maaltijd afsluiten met iets zoets of iets fris is voor veel mensen de kers op de taart van hun restaurantbezoek.


Velen laten zich zelfs na een copieuze maaltijd verleiden om een dessert te nemen. Soms gebeurt het zelfs dat een deel van het hoofdgerecht met de ober weer wordt meegegeven - het was heerlijk maar ik zit helemaal vol - maar dat gasten toch nog enthousiast een dessert naar binnen werken.

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom een dessert zo populair is?


Een zoet of fruitig dessert heeft een grote invloed op de ontspanningsreflex van de maag. Suiker zorgt er namelijk voor dat de maag gaat uitzetten. Dit zorgt ervoor dat er zelfs na een uitgebreide maaltijd nog altijd een plaatsje vrij is voor een heerlijk dessert.


Een interessante reden dus om even uw dessertkaart onder de loep te nemen.


Aandacht voor uw menukaart


Helaas wordt in veel horecazaken niet voldoende aandacht besteed aan de dessertkaart. En dat is jammer want vaak blijft net het voorgerecht en het nagerecht uw klanten bij.


Klassieke desserts blijven het goed doen. Maar met een crème brûlée, een dame blanche of een chocolademousse onderscheidt u zich echt niet van de concurrentie. Gasten kunnen in vrijwel elk restaurant deze nagerechten vinden.


De consument is steeds meer met duurzaamheid en gezondheid bezig. Uw gasten zullen het zeker waarderen als u uw desserts bereidt met regionale en natuurlijke producten. Zorg ook voor een of meerdere lactose- en glutenvrije alternatieven en veganistische desserts.


Heeft u trouwens al even nagedacht over uw aanbod aan desserts zonder geraffineerde suikers?


Als u uw klanten alleen maar een potje fruitsla kunt aanbieden dan is de kans groot dat zij het dessert aan hen laten voorbijgaan. Jammer, want zo mist u een extra bestelling.


Er bestaan tal van natuurlijke, ongeraffineerde suikers waarmee u heerlijke desserts kunt maken. Denk maar aan honing, kokosbloemsuiker, ahornsiroop, dadelsiroop, enz… Zelfs met mais of zoete aardappel kunt u een nagerecht op tafel zetten.


De dessertkaart concreet


Net zoals bij andere gerechten geldt dat u beter geen overvloed aan nagerechten op uw dessertkaart plaatst. Zo vermijdt u keuzestress bij uw gasten.


Hou het aanbod ook overzichtelijk. Dit betekent echter niet dat u niet kunt vermelden welke basisingrediënten gebruikt worden. Plaats naast uw desserts logo’s die aangeven of deze lactose- of glutenvrij of veganistisch zijn.


Door enkele eenvoudige trucjes kunt u uw gasten leiden in het maken van een keuze. Over het algemeen wordt het onderste en het bovenste gerecht in een lijst het vaakst gekozen. Daar kunt u de desserts plaatsen die u de hoogste winstmarge opleveren.


De desserts en de prijzen lijnt u beter niet uit. Zo valt de prijs minder op waardoor uw gasten sneller de keuze maken voor een nagerecht dat hen echt aanspreekt in plaats van rekening te houden met de prijs. Plaats geen euroteken voor de prijs want dan benadrukt u net de prijs.


Nu we het toch over prijs hebben…


Het duurste dessert ter wereld kunt u vinden in het ‘Serendipity III’ restaurant in New York City. De naam luidt ‘Frozen Haute Chocolade’ en ijsliefhebbers betalen er maar liefst 25.000 dollar voor. Voor deze prijs mag u dit exclusieve dessert wel met een gouden lepel verorberen. Uit nieuwsgierigheid heb ik er even de menukaart van Serendipity III op nagekeken. Inderdaad: geen dollartekens op de dessertkaart, maar ook geen prijzen…


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page