top of page
  • Foto van schrijverGino Vermeulen

Waarom is een uniform in uw horecazaak belangrijk?

Misschien droeg u een uniform op school. Als rebellerende puber dacht u waarschijnlijk dat de school hiermee controle op jou wilde uitoefenen. U was er misschien van overtuigd dat een uniform uw persoonlijkheid aantastte. Ongetwijfeld heeft u er zich vaak tegen verzet door extra persoonlijke accenten op uw uniform aan te brengen.


Maar uniformen maken ook deel uit van de echte wereld. In verschillende bedrijfstakken zijn ze van cruciaal belang. Denk maar aan de dokter met de witte jas, de rechter of de advocaat met de zwarte toga of de politieagent met de blauwe beroepsuitrusting. Het zijn allemaal professionals die zich onderscheiden door hun uniform.


Maar welke positieve bijdrage levert een uniform nu concreet in een horecazaak?

1. Een goede eerste indruk


Of we het nu leuk vinden of niet, mensen beoordelen ons op hoe we eruitzien en niets is zo belangrijk als een goede eerste indruk.


Als nieuwe klanten uw horecazaak bezoeken, stellen ze zich vragen. Is dit een goede plek om te eten? Ziet deze zaak er schoon en hygiënisch uit? Hoe zou het er in de keuken aan toe gaan? Wil ik hier mijn avond doorbrengen? Zelfs één slordige werknemer kan uw klanten wegjagen en u een slechte recensie opleveren.


Als uw medewerkers zich niet professioneel kleden dan kunnen gasten ervan uitgaan dat uw professionalisme ook op andere vlakken te wensen over laat.


2. Herkenbaarheid


Er is een reden waarom voetballers van eenzelfde ploeg dezelfde outfit dragen. Kunt u zich de verwarring voorstellen op een voetbalveld als alle spelers zouden dragen wat ze zelf mooi vinden?


Hetzelfde geldt voor een horecazaak.


Stel dat een van uw gasten extra frietjes wil bij zijn gerecht. Aan wie vraagt hij dat? Kunnen gasten uw medewerkers niet onderscheiden van andere gasten, dan kan dit tot vervelende situaties leiden.


Een kledingbeleid dat alles toelaat klinkt misschien trendy, maar het is vreselijk onhandig voor uw klanten. Met een uniform kunnen uw klanten uw medewerkers meteen herkennen.


3. Gratis promotie


Een uniform met uw bedrijfslogo in de kleuren van uw zaak en dat ook nog eens uw concept benadrukt, zorgt ervoor dat uw zaak zich profileert en zich onderscheidt van de concurrentie.


U bent als team herkenbaar en dat levert u gratis reclame op. Uw medewerkers worden als het ware ‘wandelende reclameborden’ die uw horecazaak helemaal gratis promoten.


4. Psychologisch aspect


Studies tonen aan dat we beter reageren op iemand als deze persoon voldoet aan onze verwachtingen. Een tuinaannemer die in uw tuin aan de slag gaat in een maatpak, daar heeft u gewoon geen goed gevoel bij. Bovendien zult u vast ook het zaakje niet vertrouwen.


Om een of andere reden voelen klanten zich gewoon beter als koks koksuniformen dragen en als kelners gemakkelijk als kelners te herkennen zijn. Dit voelt natuurlijker aan waardoor uw gasten meer vertrouwen krijgen in uw zaak.


5. Betere prestaties


Een wetenschappelijk onderzoek wees uit dat atleten die een rode sportuitrusting dragen een hogere hartslag hebben en bijgevolg betere prestaties leveren.


Nu hoeft u niet meteen een bestelling van rode uniformen te plaatsen, maar een passend uniform beïnvloedt wel de manier waarop uw medewerkers denken en handelen.


De belangrijkste reden hiervoor is dat een uniform een signaal geeft: dit is geen vrije tijd maar werktijd. Dat brengt uw medewerkers in de juiste stemming, waardoor ze zich beter op hun taak kunnen concentreren.


6. Creëert teamspirit


Een uniform bevordert de teamspirit en geeft uw medewerkers het gevoel dat ze erbij horen; dat ze deel uitmaken van een goed geolied team.


Ongeacht persoonlijke verschillen benadrukt een uniform dat medewerkers op gelijke voet staan en dat ze streven naar een gemeenschappelijk doel. Dat gevoel van eenheid is belangrijk om uw medewerkers gemotiveerd te houden en ervoor te zorgen dat ze het beste van zichzelf geven.


Tot slot


Een uniform zou een essentieel onderdeel van uw bedrijfsstrategie moeten zijn. Ga goed na welk effect u wil creëren met het uniform. Denk na over het concept van uw bedrijf en hoe u het uniform hierop kunt laten aansluiten. Indien mogelijk, betrek hierbij ook uw medewerkers. Brainstorm samen met hen over het ontwerp en de functionaliteit. Zorg ervoor dat alle medewerkers zich comfortabel in en met het uniform voelen zodat het dragen van het uniform geen vervelende opdracht wordt voor hen.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

bottom of page